Článek
Změny silničních zákonů, které rezort dopravy předložil v těchto dnech poslancům ke schvalování, mají mimo jiné převést zodpovědnost z řidiče na vozidlo s aktivním autonomním režimem nebo povolit řidiči jízdu bez kontaktu s pedály či volantem. Pokud budou schválené, začnou platit od ledna 2026.
„Chceme v Česku umožnit provoz automatizovaných vozidel, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ ohlašoval připravovanou novinku ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Autonomní řízení aut dostane v Česku pravidla. Za nehodu bude odpovídat výrobce
Česko umožní využívat už dostupné systémy nových vozidel obdobně, jako je tomu například v Německu. „Velice vítáme, že ministerstvo dopravy takto výrazně legislativně podpořilo nový technologický vývoj,“ pochválil plán Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.
„Aby autonomní vozidla mohla bezpečně jezdit, potřebují k tomu kvalitní infrastrukturu. K té má ale Česko zatím hodně daleko,“ upozornil dopravní expert z platformy Vize 0 Roman Budský. „Takže v první řadě by stát měl opravit silnice a značení, pak teprve může uvažovat o tom, že do provozu pustí autonomní auta,“ dodal.
Pravidlo deseti vteřin
Podle Budského půjde o běh na delší trať, a na změny bude potřeba připravit i řidiče. Zatímco třeba adaptivní tempomat si na dálnicích mnozí oblíbili, sundat ruce z volantu, pokud nejde třeba o automatické parkování v klidné čtvrti, bude chtít víc odvahy.
Podle mezinárodních předpisů, ze kterých úpravy zákonů vycházejí, bude autonomní vozidlo „provozováno na pozemní komunikaci, na níž je zakázán pohyb chodců a cyklistů a která je vybavena fyzickým oddělením protisměrného provozu“.
Jak uvádí důvodová zpráva, mezinárodní právní úprava tím pádem omezuje možnost provozování automatizovaných vozidel pouze na komunikacích, kterým v Česku odpovídají dálnice. Jak ale uvádí ministerstvo ve zprávě, v budoucnu lze počítat s rozšířením použitelnosti předpisů.
V automobilovém průmyslu se pro automatizované řízení zavedlo pět kategorií, do první spadají základní technologie jako tempomat, v páté kategorii už mají být vozy zcela bez volantu. Připravované zákony jsou pro kategorii tři, kdy vozidlo nejprve řidiči nabídne možnost využít autonomní řízení, a pokud mu ho řidič svěří, dovede samo řídit, zatáčet a vyhýbat se překážkám.
Technologie ve stupni tři, které ministerstvo popisuje konceptem „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“, nabízí zatím pouze u vybraných dražších vozů jen několik automobilek, jako Mercedes, BWM nebo Ford. Tesla se třetí úrovni přibližuje.
Připravovaná pravidla přinášejí výraznou novinku především v tom, že za nehody v režimu autonomní jízdy bude odpovídat výrobce. Řidič musí v každém případě sedět připoután na sedadle řidiče, být střízlivý a připraveny na výzvu automobilu převzít řízení, zpravidla do deseti sekund. V případě nehody policie dokáže ze záznamových technologií zjistit, zda řídil automat, nebo člověk a zda řidič případně řízení převzal včas, či nikoli.