Článek
Obchodní řetězec Globus rozšířil systém samoobslužného skenování zboží během nákupu do druhého hypermarketu v Praze. Další jeho obchody by mohly následovat. Skenery má v plánu zavádět také Tesco. Další řetězce jako Makro, Albert či Kaufland mají samoobslužné pokladny.
Systém funguje tak, že na začátku nákupu si zákazník vyzvedne u vstupu na prodejní plochu mobilní ruční skener. Zboží skenuje už při vkládání do vozíku a celkovou hodnotu svého nákupu má po celou dobu stále pod kontrolou. Na závěr zboží zaplatí u vyhrazených pokladen platební kartou či v hotovosti.
„Dobu nákupu tak zkrátí o čas ve frontě a čas strávený vykládáním zboží na pokladní pás,“ řekla mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Globus testoval systém v Česku dva roky. V hypermarketu v Čakovicích ho využívalo 16 procent zákazníků. "Pokud zjistíme pozitivní zkušenost i z druhé instalace, podpoří to naše předběžné rozhodnutí zavést službu i na vybraných divizích v dalším obchodním roce," dodala mluvčí.
Lépe ohlídá, kolik platí
Systém skenerů plánuje zavést v Česku také obchodní řetězec Tesco. "Ale zatím nelze přesně uvést, kdy se tak stane," uvedl mluvčí Václav Koukolíček.
Skenery používají již několik let v obchodech Tesco ve Velké Británii. Nyní probíhá testování tohoto systému v Maďarsku s tím, že se rozšíří do dalších zemí střední Evropy.
Albert samoobslužné skenování zavádět nebude. "V tuto chvíli se primárně soustředíme na rozšiřování počtu prodejen, ve kterých instalujeme samoobslužné pokladny. Ty vyhledávají zejména zákazníci s menšími nákupy," dodala mluvčí Aholdu Dagmar Krausová.
U samoobslužné pokladny se dá platit kartou i bankovkami a mincemi. Výhodou je, že při samoobslužném placení zákazník lépe ohlídá případy, kdy je za zboží účtována nesprávná cena třeba kvůli přehozenému zboží v regálu. Při větším počtu položek je obsluha u klasické pokladny pohodlnější a na jeden nákup i rychlejší.
Podvodů je prý minimum
Kontrolu u samoobslužné pokladny zajišťuje váha, na kterou zákazník zboží pokládá. U systému skenerů, kde se žádná váha nepoužívá, to funguje jinak.
„Základem jsou náhodné kontroly prováděné našimi zaměstnanci, kteří mají na starosti podporu zákazníka v platební zóně. Kontrola spočívá v ověření náhodně zvolených položek nákupu. Pokud je zvolené zboží také v naskenovaných datech, proběhne kontrola úspěšně,“ upřesnila pro Novinky mluvčí Globusu.
„Při dalších nákupech pak kontrol ubývá. V případě, že se najde nesrovnalost, je celý nákup znovu naskenován. Krajní variantou opakovaných nesrovnalostí je, že zákazník bude z možnosti využívat tuto službu vyloučen. Na základě zkušeností z hypermarketu v Čakovicích, kde je chybovost opravdu zanedbatelná, předpokládáme ale stejný vývoj i na Zličíně,“ dodala Hobíková.