Článek
Zimní pneumatiky mají lepší přilnavost na mokré, zasněžené nebo zledovatělé vozovce. Tím pádem lépe zvládají brzdění a jakékoliv nenadále situace.
„Například při rychlosti 50 kilometrů v hodině, tedy při nejvyšší dovolené rychlosti v obci, je brzdná dráha na sněhu na zimních pneumatikách o osm metrů kratší než na letních. Na ledu při rychlosti 30 kilometrů v hodině, což je často nejvyšší povolená rychlost například v okolí škol, je rozdíl v brzdné dráze dokonce jedenáct metrů v neprospěch letních gum,“ upozornil vedoucí Besipu Tomáš Neřold.
Před 90 lety vznikla první zimní pneumatika
Ideální je podle odborníků přezout na zimní pneumatiky už tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují okolo sedmi stupňů Celsia a níže.
Důležitá je i hloubka vzorku, u letních pneumatik je jeho minimální hodnota 1,6 milimetru, u zimních potom čtyři milimetry.
„Pokud je zimní pneumatika sjetá na šest milimetrů, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici čtyři milimetry se prodlužuje dokonce o polovinu,“ varoval Neřold. Řidiči by tedy neměli na pneumatikách šetřit.
Pro ty, kteří mají hlouběji do kapsy, existuje varianta využít celoroční pneumatiky, což legislativa u nás povoluje, nově ale nikoli třeba v sousedním Německu. Tyto gumy nemají ideální vlastnosti ani v zimě, ani v horkém létě. Nejsou vhodné pro cesty do hor.
Celoroční pneumatiky jsou obvykle označovány písmeny M+S (z anglického mud and snow, tedy bláto a sníh) nebo All-Season A/S na bočnici pneumatiky. Zimní gumy pak značí symbol hory a sněhové vločky.
Jak už Novinky informovaly, většina servisů letos drží ceny z loňska nebo zdražily jen mírně, okolo stokoruny za přezutí. Víc v průměru nestojí ani samotné nové pneumatiky.
„Cena přezutí za sadu kol se pohybuje od tisíce do čtrnácti set korun včetně daně v závislosti na velikosti ráfku. Ceník jsme naposledy upravovali loni v lednu,“ řekl Novinkám Richard Latislav, generální ředitel firmy ZDAR z Vysočiny.