Článek
Zimní pneumatiky mají lepší přilnavost na mokré, zasněžené nebo zledovatělé vozovce. Tím pádem lépe zvládají brzdění a jakékoliv nenadále situace.
„Například při rychlosti 50 kilometrů v hodině, tedy při nejvyšší dovolené rychlosti v obci, je brzdná dráha na sněhu na zimních pneumatikách o osm metrů kratší než na letních. Na ledu při rychlosti 30 kilometrů v hodině, což je často nejvyšší povolená rychlost například v okolí škol, je rozdíl v brzdné dráze dokonce jedenáct metrů v neprospěch letních gum,“ upozornil vedoucí Besipu Tomáš Neřold.
Ideální je podle odborníků přezout na zimní pneumatiky už tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují okolo sedmi stupňů Celsia a níže.
Důležitá je i hloubka vzorku, u letních pneumatik je jeho minimální hodnota 1,6 milimetru, u zimních potom čtyři milimetry.
„Pokud je zimní pneumatika sjetá na šest milimetrů, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici čtyři milimetry se prodlužuje dokonce o polovinu,“ varoval Neřold. Řidiči by tedy neměli na pneumatikách šetřit.
Pro ty, kteří mají hlouběji do kapsy, existuje varianta využít celoroční pneumatiky, což legislativa u nás povoluje, nově ale nikoli třeba v sousedním Německu. Tyto gumy nemají ideální vlastnosti ani v zimě, ani v horkém létě. Nejsou vhodné pro cesty do hor.
Celoroční pneumatiky jsou obvykle označovány písmeny M+S (z anglického mud and snow, tedy bláto a sníh) nebo All-Season A/S na bočnici pneumatiky. Zimní gumy pak značí symbol hory a sněhové vločky.
Jak už Novinky informovaly, většina servisů letos drží ceny z loňska nebo zdražily jen mírně, okolo stokoruny za přezutí. Víc v průměru nestojí ani samotné nové pneumatiky.
„Cena přezutí za sadu kol se pohybuje od tisíce do čtrnácti set korun včetně daně v závislosti na velikosti ráfku. Ceník jsme naposledy upravovali loni v lednu,“ řekl Novinkám Richard Latislav, generální ředitel firmy ZDAR z Vysočiny.