Hlavní obsah

S převodem nádraží pokladen neubude, ve vlacích bude možné platit kartou

Právo, Jiří Novotný

Z nádraží v celé republice zmizelo 1. července logo Českých drah (ČD) a vystřídalo je logo Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Odstartoval tak proces převodu 1574 budov, které bude místo ČD spravovat SŽDC.

Foto: Pavel Karban, Právo

Nádraží v Třinci

Článek

Cestujícím by se ale služby zúžit neměly, a neubude tedy ani nádražních pokladen. Právu to potvrdil předseda představenstva ČD Pavel Krtek. „Nájemní smlouvy na nádražní prostory máme smlouvami dobře ošetřeny,“ ujistil.

Navíc už v srpnu plánují České dráhy spustit modernizovaný internetový prodejní portál, který cestujícím přinese jednodušší nákup jízdenek. „Průvodčí zase vybavíme celkem 1400 přenosnými počítači. Ve vlacích tak bude možné platit za jízdenky i platební kartou,“ informoval v pátek novináře Krtek.

Výměnu vedení teď Ťok nechystá

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) byl převodem nádraží vyřešen letitý problém, kdy ČD především investovaly do svého vozového parku a řada těchto budov chátrala.

„Skupině ČD se teď uvolní ruce, aby se plně soustředila na rozvoj osobní i nákladní dopravy. Jsem velmi spokojen, že České dráhy letos zlepšují své hospodaření, vylepšily si svůj investiční rating a přibývá jim cestujících,“ zdůraznil Ťok.

Nárůst počtu cestujících evidujeme na dálkových a mezinárodních tratích i na příměstských linkách
předseda představenstva ČD Pavel Krtek

Ministr dopravy tedy už neuvažuje o personálních změnách ve vedení tohoto státem stoprocentně vlastněného dopravce. Připustil však, že na některé věci má s Krtkem rozdílné názory.

Více cestujících

Za letošních prvních pět měsíců přibylo Českým drahám meziročně 420 tisíc cestujících, přepravily jich 71 miliónů.

„Nárůst počtu cestujících evidujeme na dálkových a mezinárodních tratích i na příměstských linkách. Vyšší zájem o cestování vlakem je zřetelný tam, kde jsme nasadili nové vlakové soupravy. Jde například o linku z Prahy do Brna a rakouského Štýrského Hradce, na níž jezdí vlaky Railjet, nebo spoje provozované soupravami RegioPanter,“ řekl Krtek.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ke zvýšenému zájmu lidí o cestování vlakem letos přispívá i mnohem nižší počet výluk spojených s opravami a modernizacemi tratí. Právě časté výluky byly totiž loni jedním z důvodů, proč počet cestujících naopak klesl.

Zátěží zůstává prohraná arbitráž

Hospodaření Českých drah ovšem stále zatěžuje loňská prohraná arbitráž se Škodou Transportation v kauze sporné zakázky na dodávku dvaceti lokomotiv. České dráhy musely Škodě Transportation zaplatit navíc 1,2 miliardy korun a teď tyto peníze vymáhají dvěma podanými žalobami zpět.

Na dotaz Práva, jestli soudní pře nějak pokročila, odpověděl Krtek: „Za poslední měsíce není v této kauze žádná změna.“

Ťok k tomu dodal, že rozhodnutí arbitráže nebylo správné. „Budeme se proti jejímu rozhodnutí bránit až do konce,“ ujistil ministr dopravy. Připomenul, že případem se zabývá i Evropská komise, jíž dal podnět k přezkoumání, jestli rozhodčí nález nebyl v rozporu s veřejnou podporou.

Anketa

Jakým způsobem si kupujete jízdenky do vlaku?
V pokladně na nádraží
64,8 %
Ve vlaku
2,4 %
Na internetu
25,6 %
Jak kdy
7,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 990 čtenářů.

Výběr článků

Načítám