Článek
Cestujícím by se ale služby zúžit neměly, a neubude tedy ani nádražních pokladen. Právu to potvrdil předseda představenstva ČD Pavel Krtek. „Nájemní smlouvy na nádražní prostory máme smlouvami dobře ošetřeny,“ ujistil.
Navíc už v srpnu plánují České dráhy spustit modernizovaný internetový prodejní portál, který cestujícím přinese jednodušší nákup jízdenek. „Průvodčí zase vybavíme celkem 1400 přenosnými počítači. Ve vlacích tak bude možné platit za jízdenky i platební kartou,“ informoval v pátek novináře Krtek.
Výměnu vedení teď Ťok nechystá
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) byl převodem nádraží vyřešen letitý problém, kdy ČD především investovaly do svého vozového parku a řada těchto budov chátrala.
„Skupině ČD se teď uvolní ruce, aby se plně soustředila na rozvoj osobní i nákladní dopravy. Jsem velmi spokojen, že České dráhy letos zlepšují své hospodaření, vylepšily si svůj investiční rating a přibývá jim cestujících,“ zdůraznil Ťok.
Nárůst počtu cestujících evidujeme na dálkových a mezinárodních tratích i na příměstských linkách
Ministr dopravy tedy už neuvažuje o personálních změnách ve vedení tohoto státem stoprocentně vlastněného dopravce. Připustil však, že na některé věci má s Krtkem rozdílné názory.
Více cestujících
Za letošních prvních pět měsíců přibylo Českým drahám meziročně 420 tisíc cestujících, přepravily jich 71 miliónů.
„Nárůst počtu cestujících evidujeme na dálkových a mezinárodních tratích i na příměstských linkách. Vyšší zájem o cestování vlakem je zřetelný tam, kde jsme nasadili nové vlakové soupravy. Jde například o linku z Prahy do Brna a rakouského Štýrského Hradce, na níž jezdí vlaky Railjet, nebo spoje provozované soupravami RegioPanter,“ řekl Krtek.
Ke zvýšenému zájmu lidí o cestování vlakem letos přispívá i mnohem nižší počet výluk spojených s opravami a modernizacemi tratí. Právě časté výluky byly totiž loni jedním z důvodů, proč počet cestujících naopak klesl.
Zátěží zůstává prohraná arbitráž
Hospodaření Českých drah ovšem stále zatěžuje loňská prohraná arbitráž se Škodou Transportation v kauze sporné zakázky na dodávku dvaceti lokomotiv. České dráhy musely Škodě Transportation zaplatit navíc 1,2 miliardy korun a teď tyto peníze vymáhají dvěma podanými žalobami zpět.
Na dotaz Práva, jestli soudní pře nějak pokročila, odpověděl Krtek: „Za poslední měsíce není v této kauze žádná změna.“
Ťok k tomu dodal, že rozhodnutí arbitráže nebylo správné. „Budeme se proti jejímu rozhodnutí bránit až do konce,“ ujistil ministr dopravy. Připomenul, že případem se zabývá i Evropská komise, jíž dal podnět k přezkoumání, jestli rozhodčí nález nebyl v rozporu s veřejnou podporou.