Článek
„Například základní cena jízdenky z Prahy do České Třebové stoupne z dosavadních 240 na 245 korun. Většina cestujících však využívá některého druhu slev a ty se nezmění,“ řekl v pátek Právu mluvčí ČD Radek Joklík.
Nejvýznamnější změnou v novém jízdním řádu je, že v některých krajích budou místo Českých drah provozovat regionální vlaky soukromí dopravci RegioJet či Arriva.
„Vzhledem k tomu, že provoz na části tratí včetně některých dálkových převzali jiní dopravci, klesne počet vlaků, které budou ČD v průměru denně vypravovat, z dosavadních 7223 na 6854. Zůstane nám tak 90 procent dosavadního výkonu,“ upřesnil Joklík.
Chaos v jízdenkách na železnici, režijky a věrnostní karty budou k ničemu
České dráhy přesto na některých vnitrostátních linkách svou nabídku naopak rozšíří. Novinkou bude například přímé vlakové spojení Prahy s lázněmi Třeboň a pohraniční stanicí České Velenice, odkud bude možné pokračovat dál do Rakouska.
Díky objednávce Plzeňského kraje pojede více přímých vlaků ČD mezi Klatovy a Prahou. Doprava bude posílena také mezi hlavním městem a Ústeckým krajem, i mezi Brnem, Jihlavou a Českými Budějovicemi.
RegioJet ceny nemění
V mezinárodní dopravě je největší novinkou nové přímé spojení rychlovlakem Railjet Vindobona ze Štýrského Hradce a Vídně přes Prahu do Drážďan a Berlína. Ten na tuto trasu vyjede poprvé v květnu 2020.
Už od 15. prosince pojede více vlaků do Rakouska a Polska. Pro příští letní turistickou sezonu pak ČD jednají se svým polským partnerem o zavedení dalších přímých sezonních vlaků k Baltskému moři.
RegioJet, který je druhým největším tuzemským železničním dopravcem, ceny jízdného nezmění. Výrazně přitom navýší počet provozovaných spojů. K těm dosavadním od zítřka přibude 34 rychlíkových na lince Brno–Přerov–Ostrava–Bohumín a téměř 120 regionálních osobních vlaků denně v Ústeckém kraji.
Dopravců na železnici přibývá, tratě jsou přetížené
„Rozšíříme rovněž provoz našich dálkových spojů na trasách Praha–Ostravsko–Košice a Praha–Brno–Vídeň–Bratislava. Ty nově zamíří i do Bohumína a na jižní prodloužené lince z Prahy také do Trnavy, Piešťan, Trenčína a Žiliny,“ sdělil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Notně dopravci od neděle rozšíří možnost platit jízdné kartou, tak jako to ve svých vlacích už sedm let uplatňuje soukromý dopravce Leo Express.
České dráhy dosud cestujícím umožňovaly takovou platbu pouze v rychlovlacích Pendolino. Od neděle to už půjde ve většině vypravovaných spojů tohoto státem vlastněného dopravce.
Podobně RegioJet umožní platit kartou ve svých nových regionální spojích v Ústeckém kraji i v rychlících na lince Brno–Bohumín. A společnost Arriva to zavede nejen na lince Praha–Nitra, ale i v rychlících, které na základě objednávky státu začne nyní provozovat z Prahy do Tanvaldu, Rakovníka, Českých Budějovic a z Kolína do Nového Boru.
Při přestupování někde i tři jízdenky
Změna dopravce se ovšem může někde negativně odrazit na komfortu nákupu jízdenky pro ty cestující, kteří budou přesedat z vlaku ČD na spoj jiného dopravce. Například při cestě z Tišnova do Vsetína tak bude nutné si koupit dokonce tři jízdenky, na každý úsek zvlášť.
Jihomoravský a Zlínský kraj si totiž vymínily, že na jejich území budou muset mít pasažéři v osobních a spěšných vlacích jízdenku krajské integrované dopravy. Dopravci, kterého si pro provozování regionální dopravy vybraly, budou na vnitrokrajských spojích v osobních a spěšných vlacích hradit náklady, ale tržby z jízdného budou vybírat samy.
Ve zmíněných dvou krajích se tak u místních spojů mohou lišit ceny a krajské pokladny nebudou mnohdy uznávat ani slevové karty ČD.