Článek
EK ve čtvrtek schválila přímou pomoc přesahující šest miliard eur (160 miliard korun), oznámila ve čtvrtek viceprezidentka EK a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Dohodu následně schválila i valná hromada akcionářů Lufthansy.
„Lufthansa je závislá na státní pomoci. Kdykoli přijde krize, základní instinkt Lufthansy je strčit ruku do kapsy německé vlády,” komentoval záchranný balík již dříve šéf Ryanairu Michael O’Leary.
Covid jako výmluva pro porušování pravidel EU
Podle Ryanairu globální pandemie covid-19 nesmí být výmluvou pro porušování evropské legislativy v oblasti hospodářské soutěže. Proto se hodlá právní cestou bránit proti údajně nelegálnímu rozhodnutí EK jak v případě Lufthansy, tak v případě dalších leteckých společností.
Evropská komise schválila německou pomoc pro Lufthansu
Schválení dohody bylo podmíněno řadou požadavků. Lufthansa se mimo jiné musí vzdát části startovacích a přistávacích práv na letištích ve Frankfurtu nad Mohanem a v Mnichově ve prospěch konkurentů, dále bude mít zakázáno vyplácet si dividendy a také se pro ni výrazně omezí možnost převzít konkurenční společnosti.
Celková výše vládního balíčku na záchranu aerolinek je devět miliard eur (240 miliard korun). Pokud dohodu schválí ještě valná hromada akcionářů, stát získá v Lufthanse 20procentní podíl.
Společnost v rámci restrukturalizace zruší celkem 22 tisíc plných úvazků, což odpovídá propuštění zhruba 26 tisíc zaměstnanců.
Ze 137 tisíc zaměstnanců Lufthansy přitom už teď 87 tisíc funguje v režimu takzvaného kurzarbeitu, kdy na větší část jejich mzdy přispívá stát, aby je společnost nemusela propouštět.