Článek
Bez autosegmentu pak růst prodejů obchodníků zmírnil z 10, 5 procenta na 4,6 procenta, vyplývá ze včera zveřejněných údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Zdražení energií a potravin zmenší domácnostem prostor pro útraty za zbytné zboží či služby
Větší zájem než před rokem měli lidé v únoru o všechen sortiment nepotravinářského zboží. O více než deset procent klesly meziročně tržby e-shopům, loňské výsledky ale ovlivnila epidemie koronaviru, kvůli které byl omezený provoz řady kamenných prodejen.
„Nejvíce vzrostly tržby za oděvy a obuv. Prodejcům potravin se dařilo ve specializovaných prodejnách, naopak nespecializované prodejny s převahou potravin vykázaly meziroční pokles,“ shrnula ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ Marie Boušková.
Inflace v EU je přes šest procent, Česko má třetí nejvyšší
Do tržeb se promítá i zdražování výrobků, které je hnané především prudce rostoucími cenami energií, ale i přetrvávajícími problémy v logistice a zvýšenými maržemi obchodníků. Útraty v prodejnách oděvů a obuvi podle statistiků stouply o téměř 120 procent.
Obchody se sportovním vybavením si polepšily meziročně o více než třetinu, v prodejnách domácích potřeb rostly tržby zhruba o 17 procent a v prodejnách elektroniky o 11,3 procenta. Více lidé utratili také v drogeriích a lékárnách.
Samotné tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o jedno procento. Z toho nižší byly tržby za prodej aut včetně náhradních dílů, ale za opravy lidé utratili více.
Lidé omezují nákupy
V meziměsíčním srovnání tržby v maloobchodu bez prodejů a oprav aut v únoru stagnovaly, přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 1,9 procenta a za nepotravinářské zboží o jedno procento. Naopak za potraviny tržby meziměsíčně klesly o 2,2 procenta.
Zemanův poradní tým podpořil protiinflační kroky ČNB
Podle ekonomů lidé pod vlivem rostoucí inflace postupně nákupy omezují, přičemž tento trend bude podle nich sílit. Negativní vliv na spotřebitelskou poptávku mají hlavně vysoké ceny elektřiny a plynu, pohonných hmot a dále růst sazeb České národní banky, který zdražuje úvěry.
Výsledky jednotlivých obchodníků se podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka liší. „Zatímco prodejcům IT techniky se dlouhodobě daří, u obchodů s oblečením a obuví je situace podstatně horší, protože prodávají reálně o 18,5 procenta méně zboží než v roce 2019. Na druhou stranu ovšem výrazně vzrostly ceny jejich zboží, a to i ve srovnání s ostatními zeměmi EU,“ upozornil.
Podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta mají rostoucí spotřebitelské ceny svůj vrchol teprve před sebou. „Cenové tlaky spojené s válkou na Ukrajině budou nákladového charakteru a projeví se především ve zdražení energií a potravin. To znamená, že se domácnostem zmenší prostor pro útraty za zbytné zboží či služby,“ řekl.
Prázdné regály v Německu. Lidé vykupují mouku, olej, těstoviny či rýži
Ekonom Štěpán Křeček z BH Securities konstatoval, že lidé, kteří budou nakupovat stále stejné produkty, za ně v budoucnu zaplatí více peněz. Inflace bude podle něj natolik vysoká, že nominální tržby mohou narůstat, i když lidé mírně svou spotřebu omezí.