Článek
Listopad 2019 měl o jeden pracovní den méně než v dřívějším roce. Po očištění o vliv počtu pracovních dní maloobchodní tržby meziročně vzrostly o 3,7 procenta.
„Listopadový růst maloobchodních tržeb byl tažen výhradně prodejem nepotravinářského zboží, kde tržby vzrostly o více než sedm procent. Vyšší tržby zaznamenaly všechny hlavní typy prodejen spotřebního zboží, nejvyšší tempo vykázal internetový a zásilkový prodej. Naopak v sortimentu potravin a také pohonných hmot se tržby meziročně snížily,“ uvedla Marie Boušková z ČSÚ.
Zdražování bylo loni největší od roku 2012
Tržby e-shopů a zásilkový obchodů rostly o 14,5 procenta. Vyšší zájem zákazníků zaznamenaly také kamenné obchody s nepotravinářským zbožím. Nejrychleji rostly útraty za elektroniku (o 8,8 procenta), lidé víc nakupovali také oblečení nebo sportovní zboží.
Češi loni v e-shopech utratili rekordních 155 miliard
„Vyšší příjmy umožňují domácnostem utrácet za zboží, které nutně nepotřebují, což se pak odráží v růstu prodejů nepotravinářského zboží,“ komentovala ekonomka Komerční banky Jana Steckerová. Maloobchodní tržby si podle ní zatím udržují solidní tempo. „V průběhu letošního roku však očekáváme, že jejich dynamika bude postupně slábnout,“ dodala.
Tržby z prodejů aut, které statistici počítají odděleně, rostly proti předloňskému listopadu o tři procenta. To byl svižnější růst než v předchozím měsíci. Naopak se mírně snížily výdaje za opravy aut.