Článek
Loni v říjnu lidé kvůli epidemické situaci více nakupovali přes internet. „V letošním roce naopak tržby kamenných obchodů rostly vysokými tempy,” uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
To je ovšem podle hlavního ekonoma BHS Štěpána Křečka dáno nízkou srovnávací základnou, neboť loni „kvůli opatřením proti šíření koronaviru došlo k výraznému poklesu prodejů v kamenných prodejnách,” připomněl.
Nákupní horečka před Vánocemi roste

Opačný efekt nastal právě u internetových obchodů, kterým tržby meziročně vzrostly jen o 3,7 procenta.
Důvodem je vysoká srovnávací základna z minulého roku. „Tehdy se uzavíraly kamenné prodejny a lidé začali masově nakupovat na internetu, proto v říjnu 2020 narostly tržby e-shopů o 31,5 procenta,“ doplnil Křeček.
Pokles u potravin a autoopraven
Nejvýrazněji si proti loňsku polepšily prodejny oděvů a obuvi, ve kterých vzrostly tržby o téměř 40 procent.
Meziročně maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy vzrostly za nepotravinářské zboží o 11,9 procenta. K růstu významně přispěl také prodej pohonných hmot, jenž vzrostl o 15 procent.
Pokles tržeb o 1,7 procenta naopak nastal u potravin. Údaje nezahrnují tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které v říjnu proti loňsku klesly o 8,7 procenta.
Růst tržeb v maloobchodu zpomalil, daří se e-shopům

Podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura dopadly tržby v maloobchodě lépe, než se očekávalo.
„Maloobchodní tržby ukazují na nadále solidní poptávku domácností, která je tahounem letošního růstu HDP. Brzdou pro poptávku domácností bude postupně nižší realizace odložené spotřeby a vysoká inflace, která stále více zatěžuje peněženky občanů,“ uvedl.