Článek
Tankery kupují firmy s registrací ve Spojených arabských emirátech. Jejich vlastnická struktura je ale neprůhledná a není tak možné dohledat, kdo za nimi skutečně stojí. Podle poradenské společnosti Windward do rukou takových kupců zamířilo od loňského druhého čtvrtletí již asi 50 plavidel. Většinou jde o starší kusy.
Aktivita připomíná způsob, jakým Moskva budovala flotilu pro přepravu ropy. FT spekulují, že se takto chystá na zpřísnění sankcí i v případě LNG.
Česká muniční iniciativa pošle na Ukrajinu dalších 100 000 kusů munice
Význam zkapalněného plynu v ruské ekonomice roste. Poskytuje jí cenné příjmy poté, co státy EU kvůli válce, kterou Moskva už třetím rokem vede na Ukrajině, uvalily restrikce na klasický dovoz zemního plynu z Ruska.
EU už ale v červnu schválila pravidla, která výrazně omezí vykládání ruského LNG v evropských přístavech. Flotila tankerů s neprůhlednými vlastníky může pomoci tyto sankce obcházet.
Podle Sergeje Vakulenka z think tanku Carnegieho nadace pro mezinárodní mír je nákup lodí pro Moskvu výhodný, ať už bude další vývoj jakýkoli. „Pokud sankce nenastanou, mají svou vlastní flotilu a mohou ji používat. Pokud nastanou, neocitnou se v pasti a mohou dál pokračovat v obchodování,“ uvedl.
Ceny tankerů rostou
Kvůli vyššímu zájmu rostou i ceny starších tankerů. Plavidlo vyrobené v roce 2007 šlo ještě před dvěma lety pořídit přibližně za 50 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,16 miliardy korun. Nyní se prodává za 80 miliard dolarů, asi 1,86 miliardy korun. Experti přitom očekávali spíše opačný vývoj.
„Trh starých parních turbínových LNG lodí upadal kvůli rostoucím environmentálním předpisům a dramatickému zlepšení technologií,“ řekl Toby Dunipace, ze společnosti SSY zaměřené na lodní průmysl. Růst hodnoty plavidel podle něj může souviset právě s tím, že má Moskva zájem o jejich zapojení do své utajované flotily.
Vývoj je znepokojivý i proto, že může vést k nárůstu počtu stárnoucích plavidel na moři. Takové lodě jsou zranitelnější vůči nehodám a případným únikům převážených surovin.