Článek
Pokud ropovod Družba skutečně vyschne, bude Polsko odkázáno na nákupy dražší ropy dopravované loďmi. Ruská vláda oficiálně informace nechce potvrdit, ale ruští experti nemají nejmenší pochyby, že až vznikne nový ropovod mimo Bělorusko, bude na Družbu možné zapomenout. "To je více než jisté. Přece právě to je cíl stavby ropovodu do Primorsku," řekl listu ruský expert na energetiku Konstantin Simonov.
Ruský naftový monopol Transněfť navrhl postavit odbočku do Primorsku po lednovém sporu s Běloruskem. Rozepře o tranzitní poplatky a cla narušila tok ruské ropy přes Družbu do střední a západní Evropy a poškodila pověst Ruska jako spolehlivého dodavatele energie.
"Moskva se obává dalšího vydírání ze strany Lukašenka, proto chce Družbu odepsat," shrnul Simonov. Ředitel Transněftu Semjon Vajnštok však listu řekl, že společnost Družbu nechce uzavřít. "Ropovod do Primorsku má dát pouze naftařům na výběr," prohlásil. Experti tomu ale nevěří. "V politických kruzích rozhodnutí padlo. Je otázkou času, kdy se začne realizovat," řekl Dzienniku analytik Michail Krutichun.
Před dvěma týdny ruská vláda schválila rozšíření Baltské ropovodné soustavy, jejíž nová část by obcházela Bělorusko a přepravovala ruskou ropu do vlastního baltského přístavu Primorsk.
Česko má náhradní trasy
Družbou v současnosti proudí veškerá ropa do polských rafinérií: tamní gigant PKN Orlen nakupuje na východě sto procent suroviny, skupina Lotos 90 procent. Uzavření Družby proto bude pro Varšavu velmi bolestivé. Ropa na světové burze je dražší než ruská z Družby, a doplatí na to zákazníci, napsal deník.
Mluvčí českého ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský před dvěma týdny řekl, že pro dodávky ropy do Česka se využívá nejen ropovod Družba, ale také ropovod Ingolstadt, díky jehož kapacitě by bylo možné případný výpadek Družby pokrýt. Přes Ingolastadt proudí ropa dovážená tankery, takže v případě uzavření Družby by ČR neměla s dodávkou ropy problémy, uvedl. Česko také uvažuje o možnosti využít ropovod vedoucí z italského Terstu přes Alpy do německého Karlsruhe, který provozuje společnost TAL.
Ropovodem Družba plynou dva milióny barelů ropy denně, z toho 1,4 až 1,6 miliónu je určeno pro země EU.