Článek
„V případě Dukovan, kde se musí palivo zcela nově vyvinout, by mělo být od TVEL dodáváno do roku 2028. Postupně jej budeme nahrazovat dodávkami od Westinghousu a Framatomu,“ řekl Novinkám mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
ČEZ v roce 2022 podepsal smlouvu na dodávky palivových souborů pro elektrárnu Temelín se severoamerickým Westinghousem a francouzským Framatomem. Loni připojil smlouvu s Westinghousem i pro Dukovany. Také tam by měl dodávat Framatome, ale jednání s firmou stále probíhají a smlouva ještě není.
V Temelíně skončí už letos
Dodávky ruského paliva do Temelína by podle Kříže měly skončit už tento rok, smlouvy s TVEL pro Dukovany jsou stále platné.
Staví se trasa pro obří náklady do Dukovan
„Silným důvodem pro dodržení kontraktů je fakt, že udržujeme, a dokonce i zvyšujeme zásoby paliva na nejméně tři roky provozu, abychom eliminovali riziko u zajištění dodávek paliva, a tedy i výroby elektřiny,“ prohlásil Kříž.
Westinghouse dodá první palivo pro Dukovany ještě letos a pro Temelín příští rok. Dodávky od Framatomu budou následovat. Do Temelína už v roce 2019 zavezl Westinghouse do reaktoru prvního bloku šest zkušebních palivových souborů, které sloužily mimo jiné k ověření jejich vlastností.
„Netěší nás, že ještě nyní musíme využívat dodávky z Ruska, nicméně dodržení stávajících kontraktů nám dává čas pro dokončení všech bezpečnostních analýz, licencování a bezpečné zavedení nových paliv. Jaderná bezpečnost je z tohoto pohledu zásadní, vzájemné dodržení smluv a udržení objemu strategických zásob je z pohledu energetické bezpečnosti Česka klíčové,“ doplnil Kříž.
Francouzi s licencí od Rusů
Upozornil, že jaderné palivo je vždy speciálně vyvíjené pro každou elektrárnu. „V případě Temelína byla situace jednodušší, protože pro jeho bloky nabízeli palivo i jiní. V případě Dukovan byla a je situace složitější, protože ještě před válkou nikdo komerčně palivo pro jejich bloky kromě TVEL nenabízel a příprava trvá řadu let,“ řekl Kříž.
Sám ČEZ se také nově podílí na vývoji nových typů palivových souborů s oběma novými dodavateli.
Zatímco Westinghouse si palivo vyrábí sám, u Framatomu půjde podle Kříže v prvních letech o licenční výrobu paliva TVEL. „Současně ale jednáme s Framatomem i o vývoji vlastního designu paliva,“ dodal.
Riziko, že by ruský TVEL mohl Framatomu licenci odebrat, podle předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové úplně vyloučit nelze. Nicméně soudí, že je smluvní vztah výhodný pro obě strany, a tak by se to spíš stát nemělo.