Článek
Půjde o šest veřejných zakázek. ŘSD na pořízení nedostane žádnou speciální státní dotaci, stroje nakoupí z peněz určených na opravy a údržbu silnic a dálnic. Tyto peníze získává na základě tříleté smlouvy se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI). Smlouva zahrnuje i takzvané provozní platby za dostupnost, tedy vedle jiného za sjízdnost dálnic a silnic I. tříd. Předmětem tendrů bude vedle 78 sypačů jedna samostatná nástavba a jedna samostatná radlice.
„Potřebujeme modernizovat technologie a postupy při výkonu zimní údržby. Předpokládáme, že první nové sypače využijeme nejpozději v zimní sezoně 2026 až 2027. Pokud vezmeme v potaz součet financí v jednotlivých výběrových řízeních, tak jde o nejrozsáhlejší, rekordně velkou obnovu sypačů v historii Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Jde o sypače primárně s podvozkem 6×4 v kombinaci s nástavbou classic nebo combi a s teleskopickými nebo sklopnými radlicemi. Cílem je modernizovat technologie a postupy při zimní údržbě, a zajistit tak plynulý a bezpečný provoz. Některé sypače, které nyní ŘSD využívá, jsou staré přes 20 let.
Asfalt odplul pryč. Silnice opravujeme zatím provizorně, říká šéf ŘSD
„Budeme je vyměňovat kvůli opotřebení. Technicky dosluhující stroje už trpí hloubkovou korozí, také korozí kabiny nebo elektroinstalace,“ dodal mluvčí. Mezi 78 sypači bude 21 strojů určených pro nově budovaná Střediska správy a údržby dálnic (SSÚD). Ředitelství silnic a dálnic aktuálně staví SSÚD Borek v jižních Čechách na dálnici D3 a SSÚD Poruba ve Zlínském kraji na tahu I/35. V různých fázích přípravy je dalších 20 těchto středisek po území České republiky.
Letošní zimu bude ŘSD pomocí sypačů udržovat v provozu zhruba 1100 kilometrů dálnic a silnic. V uplynulé zimní sezoně 2023 až 2024 byly náklady na zimní údržbu, o kterou se postarali pracovníci SSÚD, zhruba 150 milionů Kč. Sypače rozvezou každou zimu kolem 40 000 tun soli.
Sypače používá ŘSD rovněž v létě. Některé vozy mají výměnnou nástavbu, na kterou lze dát i něco jiného než kontejnery na sůl či solanku. Některá starší těžká auta zase slouží přes léto jako podpora u krátkodobých staveb na dálnici nebo když pracovníci ŘSD sečou trávu.