Článek
Podle novely zákona o výstavbě dopravní infrastruktury, která nabyla účinnosti letos 13. září, měla přitom být výkupní cena pozemku odstupňována podle rychlosti, s jakou bude vlastník na nabídku investora reagovat.
„Jestliže vlastník prodá pozemek do šedesáti dnů, bude cena stanovená znalcem násobena osmkrát. Když dojde k prodeji ve lhůtě 75 dní, cena se navýší na čtyřnásobek a v případě prodeje do 90 dní na dvojnásobek. Ve výjimečných případech pak lze se schválením ministra dopravy nabídnout až šestnáctinásobek ceny,“ vysvětloval dříve ministr dopravy Antonín Prachař.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Ve čtvrtek však Prachař ve Sněmovně v odpovědi na interpelaci poslance Zbyňka Stanjury (ODS) sdělil, že hned poté, co zákon nabyl účinnosti, došlo ke změně.
„Protože nechceme zdržovat výkup pozemků, upravili jsme prováděcí směrnici tak, že je tam osminásobek výkupní ceny přímo ve lhůtě devadesáti dnů. Pokud na ni vlastník nepřistoupí, bude hned po této lhůtě moci začít proces vyvlastňování,“ řekl poslancům ministr.
Jak Prachař ujistil, tato strategie už přináší konkrétní výsledky, zejména pokud jde o pozemky pro pokračování výstavby dálnice D 11, která nyní končí u Hradce Králové.
„Každých čtrnáct dní dostávám na poradách s vedením ŘSD informaci o vývoji situace ve výkupu pozemků na strategických komunikacích a mohu říci, že nemálo vlastníků už akceptovalo nabídku osminásobku. Objektivní výsledky budeme znát až někdy v první polovině příštího roku,“ sdělil Prachař.
Konkrétně novela zákona o výstavbě dopravní infrastruktury zvýšila maximální výkupní cenu zemědělské a lesní půdy z 8 až 35 korun za metr čtvereční na 120 až 560 Kč/m2.
Dálniční stavby to prý neprodraží
Za rozumný považuje postup ministra dopravy i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Poslanec Karel Šidlo (KSČM) vyslovil při interpelacích obavy, že se ještě prodraží už tak neúměrně drahá dálniční výstavba.
„Chtěl bych pana poslance ujistit, že dopady tohoto opatření do ceny staveb dopravní infrastruktury by se i v případě zafixování šestinásobně vyšších výkupních cen podílely na celkových stavebních nákladech jen asi 2,5 procenta. Přitom dnes v nabídkových řízeních dosahujeme slevy proti projektovým cenám řádově o 30 až 40 procent. Nepředpokládám tedy, že by zvýšení výkupních cen za pozemky mělo na celkové náklady nějaký drastický vliv,“ prohlásil Prachař.