Hlavní obsah

Rozvoz potravin a jídel zažívá boom. Přicházejí noví hráči

Byznys s rozvážkou nákupů potravin do domácností v tuzemsku roste, v důsledku pandemie i měnících se zvyků. Láká proto nové hráče, ti zavedení rozšiřují nabídku a pokrytí území.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Jde to snadno a rychle. Na internetu v mobilu nebo počítači si zákazník v kteroukoliv denní a noční hodinu najde a objedná, co potřebuje, přičemž si také určí hodinu doručení, třeba až na práh svých dveří v nejvyšším patře. Počítá se i s variantou, že je zákazník zrovna třeba v karanténě či izolaci. V takovém případě s kurýrem komunikuje po telefonu a ten nechá nákup za dveřmi.

A tak zatímco kvůli pandemii skončila loni firma Restu, která osm let zprostředkovávala online přehled menu restaurací a rezervace v nich, dovážkových služeb přibývá.

Rohlík už je v Německu. Začíná s rozvozem v Mnichově

Ekonomika

Na přelomu roku spustila jako poslední nejprve v části Prahy rozvážku potravin estonská společnost Bolt, známá i jako alternativní taxi. V lednu službu plánuje rozšířit vedle celé Prahy do dalších měst. Postupně by mohlo jít o Brno, Ostravu, Olomouc, Plzeň nebo České Budějovice, což jsou lokality, kde kurýři Boltu už rozvážejí jídla z restaurací.

„V rámci zaváděcích cen spojených se spuštěním nové služby máme momentálně rozvoz zdarma v okruhu tří kilometrů od Bolt Marketu ve Vršovicích. Pak záleží na vzdálenosti. Je to podobné jako u restaurací v aplikaci Bolt Food. Do Karlína dovezeme ještě stále zadarmo, na Smíchov do dvacetikoruny, do Holešovic do padesátikoruny. Ceny jsou, dle mého, velmi příznivé, zejména s přihlédnutím k rychlosti doručení nákupu,“ řekl Právu manažer Bolt Market Karel Složil.

Košík chystá expanzi

Už v listopadu přidala v Praze k rozvozu jídel z restaurací i rozvoz potravin finská konkurence Wolt. Tuzemské Dáme jídlo zase během roku svou nabídku služby Dáme Market z metropole rozšířilo i do Brna, Olomouce, Plzně a Liberce.

„Za pandemie jsme začali nakupovat potraviny online pravidelně, jednou týdně za zhruba 1500 korun. Využíváme služby Rohlík, Košík a Fany, vybírám hlavně podle možností času doručení,“ popsal Právu pan Jiří z Prahy. Mnoho jiných zákazníků nakupuje jednou za čas i za 3000 korun, aby nemuseli sami nosit z obchodů těžké věci jako balené vody či víno.

„Zájem zákazníků o online nákup potravin neustále roste,“ potvrdil i mluvčí Teska Václav Koukolíček. Online nakupování je podle něj k dispozici více než 6,4 milionu jejich zákazníků v Česku. Díky spolupráci s dopravcem DoDo rozvážejí ze skladů větších měst na většině území Čech i Moravy. Tesco nemá minimální hranici objednávky, u těch do 700 korun doprava stojí podle času i 89 korun, u větších objednávek se snižuje.

Kurýr s jídlem ujížděl na jednokolce v Brně policistům

Krimi

Expanzi chystá i firma Košík.cz, jež přitom před čtyřmi lety omezila služby na Moravě, rozváží tam pouze trvanlivé potraviny.

„Máme velké plány, z pohledu expanze by měl letošek být nejzásadnější v historii Košíku. Už nyní si naši zákazníci můžou objednat nákup na jakoukoli adresu v Česku a na Moravě, poslední měsíce však připravujeme také rozšíření do nových měst, kam budeme rozvážet kompletní sortiment včetně čerstvého zboží,“ sdělil Právu ředitel Tomáš Jeřábek.

„Celkově bychom měli zvýšit pokrytí kompletním sortimentem o vyšší stovky tisíc domácností, zájem a poptávka jsou rekordní,“ dodal.

Síti Tesco klesl meziročně zisk téměř o polovinu

Ekonomika

U nákupu nad 1200 korun je doprava zdarma, čím víc se té částce blíží, tím je levnější, obyčejně stojí 20 až 40 korun. Minimální objednávka je ale za 800 korun. Obdobně to funguje u Rohlíku.cz. Ten v roce 2020 dosáhl tržeb 7,4 miliardy a zisku 50 milionů, za loňský rok očekává zisk čtyřnásobný – kolem 200 milionů.

Vedle cen dopravy se u jednotlivých služeb liší i cena samotného zboží, ale i rychlost či možnosti volby přesných termínů doručení. Pokud má zákazník na výběr z více služeb, vyplatí se je porovnat pár testovacími nákupy.

Výběr článků

Načítám