Článek
Počet objednávek u jednoho z největších distributorů Dáme jídlo rostl v posledních letech vždy o 45 až 50 procent ročně.
Předloni jsme vyrostli na dvojnásobek, loni asi o 50 procent
„Loni jsme rozšířili služby o rychlé nákupy nejen ze sítě vlastních online obchodů Dáme market. Počet skladů, ze kterých rozvážíme nákupy v řádu minut, tak loni vyrostl z nuly na 11. Počet partnerských restaurací a obchodů Dáme jídlo v roce 2021 vzrostl z téměř 5000 na přibližně 6000,“ informoval Právo výkonný ředitel společnosti Filip Fingl.
Hospody jsou po rozvolnění zase plné
O exponenciálním růstu hovoří i další rozvážková firma Wolt. „V současné době spolupracujeme s více než 2500 restauračními partnery, což meziročně znamená nárůst o více než 160 procent. Nabídka je tedy dostatečně široká a vybere si opravdu každý, ať už je fanouškem fast foodu, bister, nebo vyšší gastronomie,“ uvedl ředitel českého Woltu Jan Foret.
Firma loni navíc přidala platformu zhruba 500 různých obchodů z různých segmentů zboží, od kosmetiky přes potraviny, šperky, květiny či lokální výrobky.
„Spolupracujeme se značkami, jako je Delmart, Žabka, IKEA, Pet Center, Manufaktura a další. Loni jsme také expandovali do sedmi nových měst. Celkem tak působíme v jedenácti,“ doplnil Foret. Firma má dnes už 200 zaměstnanců a otevřela první dva Wolt Markety. „Díky tomu jsme posílili nabídku potravinového zboží a snížili doručovací dobu, což je trend, který bude pokračovat i dále,“ dodal Foret.
Rozvoz potravin a jídel zažívá boom. Přicházejí noví hráči
V důsledku pandemie lidé začali více využívat třeba i rozvážkovou službu fastfoodových restaurací McDonald’s, tzv. McDelivery. Loni ji využilo o zhruba 70 procent zákazníků více než v roce 2020. McDonald’s proto zvyšuje její kapacity i dostupnost. Rozšiřuje také nabídku, kterou lze takto objednat. Rozvážková služba se na prodejích společnosti podílí ze 13 procent. Jídlo z McDonald’s je možné si objednat ale právě i přes rozvozce Dáme jídlo, Bolt Food a Wolt.
Velký růst za pandemie zažily i online supermarkety. „Každý koronavirový lockdown s sebou přinesl extrém – v jeden moment jsme měli třeba 20krát vyšší zájem, než bylo obvyklé. V jednu chvíli jsme museli kompletně změnit procesy a pod tlakem zvýšit svou kapacitu,“ sdělil Právu šéf Košíku.cz Tomáš Jeřábek.
„Díky tomu jsme předloni vyrostli na dvojnásobek, loni pak pozvolnějším tempem – asi o 50 procent. Za posledních 12 měsíců u nás nakoupilo 130 tisíc domácností. Týdně nyní rozvezeme desítky tisíc nákupů po celém Česku,“ dodal.
Rohlík už je v Německu. Začíná s rozvozem v Mnichově
Za pandemie expandoval i konkurenční Rohlik.cz, u nějž se třeba prosincový růst počtu objednávek pohyboval v řádu 40 procent. „V loňském roce jsme zkrátili expresní dodání na pouhých 90 minut s garancí plného sortimentu, zřizujeme Rohlík Pointy tak, abychom byli blíže zákazníkům, v místech, kde ještě nejezdíme přímými závozy, a rozšiřujeme přímé dodávky do dalších regionů,“ informovala také Právo mluvčí Rohlíku Lutfia Volfová.
Velkokapacitní sdílené kuchyně
Rozvážkové firmy rozšiřují nejen svůj sortiment a sklady, ale také služby. Na českém trhu se objevil například koncept tzv. dark kitchens a také podniků typu „dark store“.
Oba koncepty rozvážkové služby využívají a výsledkem jsou pak rostoucí tržby a stále širší nabídka. Výhodou tzv. dark neboli cloudových velkokapacitních sdílených kuchyní, jež se zaměřují výlučně na rozvážku jídla, a nemají tudíž restauraci ani další prostor ke konzumaci na místě, podle odborníků z branže je, že jsou přímo dělané právě pro rozvoz. Příprava jídel je tomu uzpůsobena a zákazník těží především z rychlejší doby přípravy.
Wolt rozvážející jídlo převezme americká firma DoorDash
Nejde nicméně o novinku, kterou přinesla pandemie, v zahraničí jde o běžný koncept. „Aktuálně spravujeme přes 30 restauračních brandů a postupně přidáváme další koncepty tak, abychom co nejlépe dokázali reagovat na požadavky a chutě zákazníků – například zdravější stravování, veganskou kuchyni a další,“ uvedl Jan Siuda, spoluzakladatel cloudové kuchyně MyFoodPlace.
Nejde podle něj ovšem jen o typy jídel a kuchyní, ale čím dál tím více začíná rozhodovat IT a technologické zázemí v samotné restauraci.
„V roce 2022 plánujeme do IT vývoje nainvestovat stejné množství prostředků jako na otevření dvou nových poboček v Praze. Digitalizace a automatizace většiny kuchyňských procesů je to, co nám umožňuje expandovat skrze prodejní platformy, nové lokality a nové značky v našem portfoliu,“ uvedl dále Siuda, jehož MyFoodPlace si dalo za cíl pokrýt letos celou Prahu.
Afghánský ministr teď rozváží v Německu pizzu
Podle Fingla z Dáme jídlo narůstá rovněž význam podniků typu „dark store“, což jsou maloobchodní prodejny nebo distribuční centra či sklady, které zajišťují výhradně online prodej.
„V případě objednávky z Dáme market má zákazník z pohodlí domova svůj nákup do několika minut. Nemusí jít do obchodu, snadno najde záchranu v situaci, kdy něco zapomene koupit,“ dodal Fingl.