Hlavní obsah

Rozbitá pračka, zabouchnuté dveře či vosí hnízdo na domě. Kdy je nárok na asistenci z pojistky

Zabouchnuté dveře, vychladlý radiátor či poškozené trubky a voda všude kolem. Sehnat narychlo dobrého či jakéhokoliv řemeslníka, když se doma něco rozbije, bývá obvykle velký oříšek. Lidé, kteří mají pojištění domácnosti, přitom mohou v mnoha případech využít asistenční služby své pojišťovny, která jim řemeslníka zajistí. Řada pojištěných však ani netuší, že tato možnost existuje.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„V případě nenadálé havárie v domácnosti klientům zajistíme služby řemeslníků, jako je elektrikář, instalatér, plynař, topenář, sklenář, zámečník, ale také případné IT konzultace,“ vypočítává šíři služeb Ondřej Poul, ředitel Centra likvidace pojistných událostí v pojišťovně Kooperativa.

„Lidé asistenci k pojištění domácnosti využívají stále více. Je to dáno i tím, že shánění dobrého řemeslníka je dnes často problematické,“ potvrzuje mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

Pokud asistenční služba pojišťoven není schopna řemeslníka rychle sehnat, což se občas stává, a člověk si ho přece jen musí najít sám, pojišťovna pak v závislosti na vybraném typu pojistky vyřešení většiny problémů proplatí.

Majitelé fotovoltaik by měli navýšit pojištění domácnosti

Ekonomika

Také podle Svobodové lidé nejvíce využívají služby zámečníka a také instalatéra hlavně u vodovodních škod nebo závad topných těles. „Oblíbený je i sklenář a v poslední době opravář domácích spotřebičů, jako jsou pračky, myčky a kotle,“ dodává.

Nabídka se rozšiřuje

Pojišťovny nabídku asistenčních služeb vylepšují a rozšiřují. Například Kooperativa zavedla asistenci pro případy stěhování, potřeby pozáruční opravy domácích spotřebičů či kyberasistenci. „Zároveň jsme zvýšili limity plnění pro využití řemeslných prací, kterými se odstraňují různé nouzové situace. Nově činí až deset tisíc korun pro jeden a každý zásah, přičemž počet zásahů v roce nově již není omezen,“ říká Poul.

„Abychom domácí asistenci zpopularizovali, připravili jsme na pátek třináctého září unikátní akci. Všem, tedy nejen našim klientům, v tento den nabízíme bezplatnou asistenci u vodovodní havárie,“ avizuje.

Pokud tedy letos v pátek 13. září nějakou domácnost ochromí nenadálá vodovodní škoda a zavolá mezi osmou hodinnou ranní a šestou večerní na číslo 957 105 105, Kooperativa vyšle instalatéra, který zajistí opravu. Jedná se o případy, kdy z poškozeného potrubí, vodovodní baterie nebo toalety teče nekontrolovatelně voda, případně se ucpe odpad.

Někdy může člověk s žádostí o řemeslníka u pojišťovny narazit, protože potřebné řemeslo nemá na svém seznamu. „Porouchaly se nám posuvné dveře na terasu, nešly dovřít. V Generali, respektive její asistenční služba, nevěděli, na koho se obrátit, protože to nebyla práce pro zámečníka ani sklenáře. Nakonec jsme zavolali známého, který mechanismus uměl opravit, a problém vyřešili sami,“ řekla Novinkám Michaela Sobotková z Řevnic.

Likvidace vosích a sršních hnízd

Ve většině případů ale klienti uspějí. Podle pojišťoven a asistenčních společností stoupá i zájem o deratizaci a odstraňování sršních a vosích hnízd na domech. „Klientce vběhl do bytu potkan. Zvíře se jí podařilo zahnat a zavřít do pokoje, kde se schovávalo pod postelí a klientka z něj měla velký strach. Obratem jsme zadali deratizátora, který dorazil do dvou hodin, potkana odchytil a odnesl v pytli,“ popisuje mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Majitel domu na Zlínsku chtěl zlikvidovat vosí hnízdo, podpálil si střechu

Krimi

V posledních letech roste i počet likvidovaných vosích a sršních hnízd, potvrzuje obchodní ředitel Global Assistance Jan Chabada. „Loni jsme zajišťovali celkem 437 případů, letos to už bylo 832 zásahů. Většinou se klient s operátorem domluví na vhodném termínu. Jen asi desetina volajících požaduje zásah ihned.

Funguje v mnoha oblastech

Asistenční služby většina pojišťoven nabízí také u havarijního pojištění, povinného ručení nebo cestovního pojištění.

„V pojištění motorových vozidel klientům pomůžeme nejen u nehody, poruchy, ale i v případě, že například potřebují vyprostit z příkopu či natankují špatné palivo. Naše asistenční služba má první zkušenosti i se zásahy u elektrických vozidel,“ říká Ondřej Poul, ředitel Centra likvidace pojistných událostí v pojišťovně Kooperativa.

Pro nenadálé havárie v domácnosti pak pojišťovny zajišťují služby elektrikáře, instalatéra, plynaře, topenáře, sklenáře, zámečníka, ale třeba i pomoc se zavirovaným počítačem či při ztrátě dat.

V rámci asistence lze v některých pojišťovnách požádat třeba i o vzdálenou IT podporu na telefonu, například při zavirování počítače, instalaci elektronických zařízení, ztrátě dat apod., případně i o pomoc při napadení hackerem, zneužití platební karty, stalkingu či kyberšikany. „Zde nasazujeme současně i právní podporu do jednání s pachatelem,“ informuje Svobodová.

Dodává, že klienti mohou využít i cykloasistenci, rodinnou právní asistenci, bytovou asistenci pro smlouvy nebo sousedské spory a doporučuje uložit si číslo na asistenci k pojištění domácnosti do mobilu.

„Naše asistenční služba má nasmlouvanou síť řemeslníků po celé republice, kteří jsou schopni zajistit prakticky všechny druhy oprav,“ říká mluvčí Allianz Marie Petrovová.

Výjezdy řemeslníků asistenční služba podle ní koordinuje podle naléhavosti. „Například zabouchnuté klíče nebo únik vody z prasklého potrubí mají jasnou prioritu, je to odvrácení stavu nouze,“ vysvětluje.

Asistenci v domácnosti většina lidí zatím nevyužívá

Z nedávného průzkumu Kooperativy vyplývá, že většina lidí (58 % respondentů) škodu v domácnosti řeší sama nebo se obrátí na někoho z rodiny, případně souseda.

Jen osm procent z odpovídajících by se obrátilo na pojišťovnu, protože vědí, že mají asistenci v pojištění zahrnutu.

Z průzkumu také vyplynulo, že 60 procent respondentů považuje bezplatnou asistenci za atraktivní doplněk k pojištění majetku, tedy domácnosti nebo nemovitosti.

Souvisí to s problematickou dostupností řemeslníků. Jen 44 procent respondentů si totiž myslí, že si je dokážou sehnat, ostatní si nedokážou představit, kde by potřebného řemeslníka sháněli.

Pokud náklady přesahují limit, případně počet zásahů sjednaný v pojistné smlouvě, pak zásah podle Petrovové hradí klient. Upozorňuje také, že vedle instalatérských a zámečnických prací se lidé na pojišťovnu obracejí i kvůli opravě elektrospotřebičů a rovněž deratizace a dezinsekce, kdy se pak likvidují nejen vosy, ale třeba i myši nebo mravenci.

ČPP za letošní první pololetí eviduje čtyřicetiprocentní meziroční nárůst zásahů týkajících se oprav v domácnosti. „Asistenční služby tu jsou pro klienty dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu. Asistenční služby kryjí záda klientům v celé řadě situací, například i pokud vám nefungují garážová vrata nebo se rozbije myčka. V takovém případě vám zapůjčí i náhradní spotřebič a zajistí opravu,“ říká mluvčí ČPP Renata Čapková.

Asistenční služba Generali České pojišťovny řeší z pojištění majetku kolem deseti tisíc zásahů ročně. „Loni byly nejčastější zásahy spojené s dveřmi, dále v souvislosti se spotřebiči, vodovodními škodami, topením, odpady a elektřinou,“ dodává mluvčí Jan Marek. Rostoucí počet zásahů pak eviduje například i ČSOB Pojišťovna.

Kolik stojí zásah řemeslníka

Ceny výjezdů řemeslníků neustále rostou. Je to dané několika faktory. Předně řemeslníků je na trhu velký nedostatek a těch dobrých a prověřených ještě méně. Jejich ceny jsou potom vysoké.

Lidé využívají hlavně havarijní služby, kde cenu ovlivňují také různé havarijní příplatky. Průměrná cena výjezdu se podle zástupců pojišťoven pohybuje kolem tří až pěti tisíc korun, ale v praxi nejsou výjimečné ani asistenční zásahy za šest nebo sedm tisíc korun.

U některých starších pojistek mohou být limity nižší a klient by u zásahu musel něco doplácet. Nové produkty pojišťoven by už měly mít limity dostačující.

Drahota přepisuje pojistky domácností

Stalo se

Výběr článků

Načítám