Článek
Výsledky prvního čtvrtletí předčily i ta nejoptimističtější očekávání. „Souhrnně jde o jeden z nejsilnějších kvartálů za posledních deset let,” uvedl Dušan Drábek z poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.
„Covid urychlil inovace a donutil řadu firem vstoupit do e-commerce, což spolu s oživením ekonomiky zapříčinilo nadprůměrný růst poptávky po skladových prostorách,” dodal Drábek.
Jde o jeden z nejsilnějších kvartálů za posledních deset let
Podle Drábka byly od ledna do března uzavřeny pronájmy na téměř 760 000 m2 industriálních ploch. To je více než polovina celkového objemu v loňském roce.
Tchibo vyrostlo
I díky aktivitě nájemců klesla míra neobsazenosti na rekordně nízkou hodnotu 3,6 procenta, přičemž v okolí Prahy nebo Brna je to jen 0,9, respektive 2,4 procenta.
Za čtvrtletí podniky poptávaly plochy 759 700 m2. To je meziročně o sto devadesát procent více. Bez nadsázky lze říct, že moderní sklady a výrobní haly praskají ve švech.
Energie na burze prudce zdražují, lidé to pocítí
Obří poptávka tlačí na růst nájemného. V okolí Prahy už jsou plochy s nájmem převyšujícím pět eur (zhruba 135 korun) za metr čtvereční.
„Developeři, kteří loni omezili spekulativní výstavbu bez předem zajištěného nájemce, na to reagují pružně,“ uvedla Kamila Breen z BNP Paribas Real Estate.
„Aktuálně je ve výstavbě 600 tisíc m2 nových logistických prostor a ve fázi přípravy dalších 900 tisíc m2,“ dodala.
Nejatraktivnější projekty se často ani nedostanou do veřejné nabídky a najdou své nájemce mnohdy ještě před dokončením povolovacího řízení. V prvním kvartále bylo dokončeno přes 80 tisíc m2 skladových a výrobních ploch.
Drahé tarify? Politici si myjí ruce
Za první čtvrtletí udělala největší transakci společnost Tchibo, která si v Chebu předjednala pronájem 70 tisíc metrů čtverečních svého distribučního centra a nově pronajala dalších více než 30 tisíc metrů čtverečních. Celková transakce tak dosáhla 102 500 metrů čtverečních.
Poptávka po dalších skladech a halách v Česku nejspíš jen tak neustane. Firmy chtějí mít logistické základny blíže.
„Pandemie vedla k tomu, že výrobci zápasí s nedostatkem komponentů z Asie. Povede to k tomu, že dodavatelské a logistické cesty se musí zkrátit,“ míní Lubor Svoboda, šéf investičního fondu Arete, který se na výstavbu logistických hal specializuje.
Firmy navíc hledají i menší skladová centra v regionech, například kvůli rozvážce potravin nebo autodílů.
Z centrálních skladů se navezou do oblastních a z nich se rozvážejí zákazníkům. Pro realitní investory jsou sklady a haly z hlediska výnosů číslo jedna, daleko před byty, hotely, obchodními domy.
Například v Ústí nad Orlicí český investor pořídil i s rekonstrukcí menší a starší skladovou halu s kancelářemi za zhruba osm milionů korun a výnos z pronájmu firmě v oblasti automobilového průmyslu je kolem sedmdesáti tisíc měsíčně – takový poměr pořizovací ceny a výnosu nedosáhne nyní zdaleka ani byt na Praze 1.
Návrh rozpočtu a obří schodek pod palbou kritiky
Automobilová firma přitom hledá další prostory i v jiných regionech. Má ovšem specifické požadavky: nechce objekty do patra, potřebuje hodně místa na manipulační plochy.
Hlad po výrobních prostorech mají přitom nejen velké průmyslové podniky, ale i menší firmy, které často musejí i více než rok hledat, než najdou to, co jim vyhovuje.
Poptávka tak není už jen po obřích logistických centrech u dálnic, ale i skladech a halách v okresních městech. Pro mnohé regiony je to šance na oživení.