Článek
Plán přichází s novým řešením sporného úseku v zóně Novomlýnských nádrží, kde se kritici obávají poškození životního prostředí. Nádrže by dálnice měla překonat 2,5 kilometru dlouhým mostem vyklenutým čtyři až sedm metrů nad hladinou. Druhou možností je vedení vozovky po násypu.
Jednu z variant by měl doporučit posudek vlivu na životní prostředí EIA. „Délka procesu bude záležet na ministerstvu životního prostředí. Je ale předpoklad, že stanovisko bude v příštím roce,“ řekl Právu mluvčí ředitelství Jan Studecký.
Začala stavba dalšího úseku D 35, prvního na Královéhradecku
Ministerstvo bude posuzovat celý chybějící úsek, tedy 23 kilometrů mezi Pohořelicemi a hranicí s Rakouskem.
Chystaná stavba je rozdělena na tři úseky: z Pohořelic do Nových Mlýnů, pak přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny a nakonec část od Nových Mlýnů ke státní hranici. Podnik podle Studeckého doufá v zahájení stavby dvou hlavních úseků v roce 2026, přes nádrž, kde je příprava nejnáročnější, pak nejdříve v roce 2028. Na nové trase mají být čtyři mimoúrovňové křižovatky, u Ivaně, u Perné a také na severu a jihu Mikulova.
Místní už slibům příliš nevěří
Úsek z Pohořelic přes Mikulov do Rakouska sice dostal poprvé kladný posudek EIA už v roce 2005, kvůli odporu řady spolků a lidí však silničáři následně nedokázali získat všechna potřená povolení. Přípravou se proto rozhodli projít od začátku.
Dálnice by urychlila cestu autem do Vídně a k moři, ulevila by také obyvatelům Mikulova, kudy stále projíždějí kamiony přes město po kruhových objezdech. Na hlavní silnici je tak hustý provoz, že řidiči z okolních obcí mají problém se z vedlejší na hlavní zařadit.
Mikulovští už slyšeli bezpočet slibů o stavbě dálnice a obchvatu, aniž by se cokoliv změnilo. Radnice proto naléhá na zavedení alespoň základních opatření ke zvýšení bezpečnosti. Hlavně u křižovatky silnice I/52 s odbočkou do Březí, která je v popředí statistik nehod nejen v Jihomoravském kraji.
„Pro město je podstatné bezpečné řešení průjezdu Mikulovem,“ sdělila mluvčí mikulovské radnice Markéta Ničová. S ředitelstvím silnic, krajem i policií teď turisticky oblíbené město vyjednává o případném kruhovém objezdu místo nebezpečné křižovatky. „Případná výstavba se ale váže na budování plánované dálnice D52 a obchvatu Mikulova,“ připomněla mluvčí. „Dálnice se neustále oddaluje a my na ni nemůžeme spoléhat,“ dodala.
Budování dálnice z Brna do Rakouska dlouhodobě oddalují spory s ekology a místními obyvateli. Často se týkají právě úseku kolem Mikulova. Územní rozhodnutí napadl opakovaně rakouský spolek Virus, kterému dal loni za pravdu Nejvyšší správní soud. Z celkových 45 kilometrů je tak v provozu necelých sedmnáct.