Článek
Část dálnice od Hájů na Příbramsku po Novou Hospodu je úplně nová, další úseky byly opraveny a doplněny o nové technologie. Řidiči jsou tak nyní na 48 kilometrech nepřetržitě pod kontrolou kamer, jichž je tady 195 a předávají si každého řidiče jedna za druhou.
Kdysi prašná cesta sloužící jako solná stezka se proměnila v dálnici prošpikovanou přístroji, čidly a další technikou.
Nový úsek dálnice D4 v číslech | |||
---|---|---|---|
48 kilometrů | délka úseku, z toho 32 kilometrů je zcela nová dálnice | ||
195 kamer | pokrývají 100 % dálnice | ||
48 SOS | tísňové telefony pro přivolání pomoci | ||
34 tabulí | variabilní dopravní značky a informační tabule | ||
10 meteostanic | meteorologické radary pro dohled na počasí | ||
4,4 kilometru | délka protihlukových stěn | ||
2 odpočívky | odpočívky u čerpacích stanic s dobíjecími stanicemi pro e-vozy |
Soukromý projekt
Tento 48 kilometrů nový úsek byl jako první dálniční stavba v republice realizován od samého počátku soukromou společností jako takzvaný PPP projekt. To znamená, že na základě smlouvy se státem zahraniční konsorcium firem udělalo projekt, zajistilo financování stavby a nyní bude dálnici následujících 25 let udržovat provozuschopnou. K tomu je určeno operační středisko u křižovatky Lety, kam se sbíhají všechna data kamer a čidel.
Nový rekord. Během pár dnů se otevře sto kilometrů dálnic
Za to všechno stát konsorciu zaplatí. Cena byla schválena už v roce 2021, a to suma přes 30 miliard korun. Splácet začne stát po dokončení dálnice. Po 25 letech přejde úsek do majetku státu.
„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje,“ uvedl při otevření dálnice premiér Petr Fiala (ODS).
„Stavba nejenom zrychlí cestu z Prahy na jih Čech a naopak, ale bude také mnohem bezpečnější. Řidiči nebudou muset projíždět nebezpečnou křižovatkou Lety u Písku a zbaví se také tradičních pátečních a nedělních kolon kolem Milína,“ dodal premiér, podle něhož stát v příštích deseti letech potřebuje investovat do rozvoje dopravní infrastruktury biliony korun. „K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ doplnil Fiala.
Projekt PPP se sdružením Via Salis na výstavbu D4 podepsal před třemi roky tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). „To klíčové nastalo v lednu roku 2021, kdy jsme vládou definitivně protlačili po několika letech oťukávání, že zde bude PPP projekt jako forma výstavby,“ uvedl Havlíček s tím, že podobné projekty bude i nadále podporovat.
Dálniční poplatek a radary
Ještě několik dní do konce letošního roku mohou řidiči nový úsek dálnice D4 používat zdarma bez zaplaceného dálničního poplatku. To s koncem roku zmizí a od 1. 1. 2025 i tento úsek bude zpoplatněn.
„Do konce roku 2024 tak řidiči mohou používat PPP dálnici D4 zdarma s výjimkou úseku Skalka – Háje (mezi 41. a 45. kilometrem), který je zpoplatněn již dlouhodobě. Od křižovatky Nová Hospoda ve směru na Písek a opačně se v rámci projektu PPP jedná o silnici I/20, která úhradě časového poplatku nepodléhá ani po konci roku 2024,“ uvedla mluvčí konsorcia Via Salis Daniela Pedret.
Na trase je celkem osm míst v každém směru, kde bude možné úsekově měřit rychlost. Podle nedávného vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se bude měřit vždy jen na dvou úsecích současně a místa se budou střídat. Zároveň jsou již instalovány vysokorychlostní váhy, které mohou kontrolovat přetížení kamionů.