Článek
„Změna systému z financování daňovými poplatníky na financování uživateli,” napsalo ministerstvo.
Německo už delší dobu usiluje o zavedení mýtného pro osobní auta na německém území. Vzhledem k odporu Evropské komise a ostatních členských států EU ho však vláda schválila až ve středu dopoledne.
Nižší poplatky a podmíněné kompenzace
Místo původně navrhovaných tří variant dálniční známky za pět, deset a patnáct eur nový návrh zavádí desetidenní poplatek v rozmezí 2,5 až 25 eur a dvouměsíční poplatek v rozmezí 7 až 50 eur. Konkrétní výše krátkodobého poplatku závisí na ekologické způsobilosti daného vozu.
#PKW #Maut vom Bundeskabinett beschlossen. Systemwechsel von Steuer- zur Nutzerfinanzierung kommt. pic.twitter.com/e9CQTL8Wqz
— BMVI (@BMVI) 25. Januar 2017
Ministr počítá, že systém přinese do spolkového rozpočtu zhruba 524 miliónů eur (zhruba 14 miliard korun), a to i po odečtení sto miliónů eur, které stát vydá na kompenzace německým řidičům v závislosti na výši vypouštěných emisí.
Chystá se celoevropské mýtné
Podle kritiků je kompromisní návrh i nadále diskriminační vzhledem k tomu, že zahraničním řidičům žádné kompenzace vypláceny nebudou. Německo jako jedna z mála zemí dosud nemělo zpoplatněné používání dálnic osobními vozidly.
Sousedním státům včetně Česka se však nelíbil původní návrh, který poplatky zaváděl v podstatě jen pro cizince.
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) kromě toho usiluje o zavedení systému celoevropského mýtného. Cílem německé vlády podle něj je „společný, interoperabilní mýtný systém bez národních bariér“. [celá zpráva]