Článek
Obchvat na silnici II/602 je ukončený dvěma velkými okružními křižovatkami. Ve směru Znojmo–Třebíč je navíc v táhlém kopci stoupací pruh.
„Na jižní větvi obchvatu vzniklo šest mostů. U nájezdu na největší most přes řeku Jihlávku byla nainstalována hláska vysílající informace o aktuálním stavu vozovky na dispečink krajské správy a údržby silnic. Zároveň světelná signalizace upozorní řidiče na nebezpečí námrazy na mostě,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy a ekonomiky Miroslav Houška (KDU-ČSL).
Skálu museli odstřelit
Další nový most spojil hlavní komunikaci ve Znojemské ulici s přilehlou zahrádkářskou kolonií, vyrostla také protihluková stěna. „Zajímavostí je, že se oba terénní zářezy střílely kvůli skalnatému podloží,“ zmínil za zhotovitele Jiří Salava, oblastní ředitel firmy MI Roads. Téměř veškerý vytěžený materiál podle vedení kraje stavbaři přetřídili a vrátili zpět do tělesa obchvatu.
Stavba trvala necelé dva roky, zakázku získala společnost MI Roads v konsorciu s IMOS Brno a BES. Kraj Vysočina získal na tento projekt evropskou dotaci ve výši 307 milionů korun. Přípravy však provázely problémy, vedení kraje původní zakázku na celý JV obchvat zrušilo a vypsalo ji znovu s tím, že projekt rozdělilo na dvě části.
Někteří řidiči si možná i přes páteční ranní mlhu všimli, že stavbaři ještě dokončují zbývající práce mimo silnici, provoz však nezdržují.
Východní větev má být hotová za rok
Navíc pokračuje stavba východního ramene obchvatu, který vyústí u Helenína a spojí výpadovku na Třebíč se silnicí na Žďár nad Sázavou a dálnicí D1.
„Na východní trase obchvatu Jihlavy dlouhé 3,5 km budou stát dva mosty. Aktuálně probíhají práce na založení mostů, zemní práce a pracuje se na násypech, hotové jsou přeložky meliorací,“ popsal další etapu bývalý hejtman Vítězslav Schrek (ODS a STO). Tento úsek, který má být hotový za rok, bude stát 277 milionů korun bez daně.
Klíčové stavby pro dostavbu Dukovan
S východní částí obchvatu se počítá jako s trasou pro přepravu nadrozměrných nákladů pro nové bloky Jaderné elektrárny Dukovany, proto ji kompletně zaplatí stát.
Obchvat krajského města je jednou z mnoha staveb na Vysočině, která se připravuje právě i s ohledem na dostavbu Dukovan. Chystá se například obchvat Třebíče, Velkého Meziříčí, ale také menších sídel, jako jsou třeba Okříšky, Slavětice nebo Brtnice.
První úsek obchvatu Jihlavy funguje dvacet let
Výstavba obchvatu Jihlavy se řeší už desítky let. První úsek, dlouhý dva kilometry, byl zprovozněn v roce 2004. Spojuje dálniční přivaděč s výpadovkou na Pelhřimov. Na trase je i třísetmetrový tunel.
Na další úsek (3,5 km), který se napojil na první část a zjednodušil cestování na Znojmo a Vídeň, se čekalo další čtyři roky. Tudy jezdí řidiči od roku 2008.
Jihovýchodní obchvat navazuje právě na tyto dva úseky a vyústí u Helenína.