Článek
"V novele jsou navrhovány pro řidiče autobusů a nákladních vozidel až dvakrát vyšší pokuty než pro ostatní motoristy. Pravomoci policie zase mají být rozšířeny takovým, způsobem, který by profesionální řidiče existenčně ohrozil," řekl v úterý Právu Stanislav Havrlík, předseda podnikového výboru odborového sdružení divize Autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Na otázku, o jaké protestní akce může jít, Havrlík odpověděl: "Takové, jaké má ve scénáři každé odborové sdružení. V našem případě lze zorganizovat demonstrační jízdy, blokády silnic, nebo dokonce vyhlásit stávku. K té bychom ale přikročili až po vyčerpání všech možností." Odboráři své připomínky oficiálně vznesou na zasedání hospodářského výboru Sněmovny. O společném postupu se chtějí domluvit se Svazem dopravy i se sdružením Česmad Bohemia, jehož členy je více než dva tisíce podnikatelů v nákladní a autobusové dopravě.
"Uvědomujeme si, že sami bychom mnoho nedosáhli," prohlásil Havrlík. Novelou má být v Česku od letošního 1. července zaveden bodový systém postihu neukázněných motoristů. Ti by po dosažení dvanácti trestných bodů přišli automaticky na rok o řidičské oprávnění. Policii má zase novela vrátit právo odejmout vážnému provinilci na místě řidičský průkaz. Vláda chce také notně přitvrdit výši blokových pokut i postihy ve správním řízení.
Za nejtěžší přestupky, jako je alkohol za volantem, je pro profesionální řidiče navrhována pokuta až sto tisíc korun a i několikaletý zákaz řízení. Přitom pro řidiče osobních aut a motocyklů má být maximální hranice pokuty padesát tisíc korun.
Policie se těší
Dopravní policie se na bodový systém, vyšší pokuty a vrácení práva odebírat na místě řidičský průkaz velmi těší. "Dlouho jsme po tom volali," potvrdil Právu šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.
Za všechny přestupky, u nichž je pokuta od 2500 korun, může motorista podle návrhu novely dostat zákaz řízení, i kdyby na kontě neměl ještě ani jediný trestný bod. Na otázku, zda to není příliš tvrdé, Huml odpověděl: "Rozhodně ne. Podívejte se do světa. Všude, kde se podařilo snížit výrazně nehodovost a počet mrtvých na silnicích, jsou postihy neukázněných motoristů velmi přísné. Nejlepší prevencí je represe. A my v České republice nedosáhneme podstatného snížení nehodovosti, dokud se lidé nebudou bát pravidla silničního provozu porušovat."
Naopak autobusové odbory požadují, aby pokuty nebyly tak drastické a policie nadále nemohla řidičské průkazy odebírat. "Po celou dobu šetření až do vynesení pravomocného rozhodnutí přece musí být zachována presumpce neviny účastníka dopravní nehody. A pokud by řidič autobusu či nákladního auta přišel hned na místě o řidičák, znamenalo by to pro něj prakticky okamžitou ztrátu zaměstnání. Bez ohledu na to, jak dopadne správní či soudní řízení," upozorňuje Havrlík.
Šimonovský: Dvojí metr je nezbytný
Podle ministra dopravy Milana Šimonovského si tak přísná opatření vůči neukázněným motoristům vyžaduje neúnosná situace na silnicích. Vždyt jen za loňský rok bylo v ČR nahlášeno policii 195 851 nehod, při nichž přišlo o život 1319 lidí a 35 565 jich bylo zraněno. Větší přísnost vůči profesionálním řidičům než proti ostatním účastníkům silničního provozu zdůvodňuje ministerstvo dopravy tím, že řidiči hromadné osobní dopravy zodpovídají za bezpečnou přepravu cestujících.
Nákladní auta zase při nehodách zpravidla způsobují podstatně větší škody než ostatní motorová vozidla. Loni způsobili řidiči autobusů 1772 nehod, při nichž zahynulo 41 osob. Řidiči nákladních automobilů měli na svědomí 26 626 nehod a 120 úmrtí na silnicích. Celkem se tedy tito profesionálové podíleli na nehodovosti v ČR zhruba patnácti procenty.