Hlavní obsah

Řidičák B i na větší auta, navrhuje EU

Nejenom pro osobní auta jako dosud by mohl platit řidičský průkaz nejrozšířenější skupiny B. Za pár let by s ním mělo být možné řídit i obytné vozy nebo elektrické dodávky těžší než 3,5 tuny. Usilují o to členské státy Evropské unie, jejichž ministři dopravy k tomu iniciovali směrnici. Pravidla pro přívěsy se měnit nemají.

Foto: Profimedia.cz

Obytný vůz na cestě

Článek

Návrh obsahuje možnost řízení obytných vozidel o největší povolené hmotnosti převyšující 3,5 tuny, avšak nepřevyšující 4,25 tuny, s řidičským oprávnění skupiny B.

Podmínkou nicméně bude absolvování školení nebo zkoušky z odborné způsobilosti. Případně se může členský stát rozhodnout, že bude požadovat obojí.

„Oprávněnost k řízení těchto vozidel na základě splněných podmínek bude muset být uvedena v řidičském průkazu příslušným harmonizovaným kódem 99,“ upřesnil pro Novinky mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Vozidla na alternativní pohon, tedy elektřinu, ale i například na vodík, až do hmotnosti 4,25 tuny pak bude moci řídit každý držitel řidičského oprávnění skupiny B, pokud je jeho držitelem déle než dva roky. Změna se tak dotkne například těžších elektrických dodávek.

Stát zkouší, co lidé strpí. Ministerstvo řeší mýtné i pro osobní auta

Ekonomika

„Stále se jedná o návrh směrnice, která ještě nebyla schválena Evropským parlamentem, ale předpokládá se, že se tak stane do konce tohoto roku,“ dodal mluvčí Jemelka.

V Evropském parlamentu zatím návrh prošel prvním čtením, avšak změna má obecně velkou podporu.

Cestování obytným vozem je v módě

Zákonodárci tak zřejmě vyslyší jednak léta trvající volání spolků sdružujících majitele obytných vozů a karavanů, jejichž obliba v Evropě výrazně narostla i v souvislosti s roky covidových omezení v cestování. Současně ale reagují i na to, že elektromobily jsou výrazně těžší kvůli bateriím.

Kromě toho, že se návrh připravený Radou EU ještě během schvalování může změnit, nepřijde změna hned. „Účinnost směrnice může nastat, a to i v souvislosti s transpozicí do národních úprav jednotlivých členských států, až tak v roce 2028 až 2029, podle toho, kdy vstoupí v platnost,“ upřesnil za ministerstvo Jemelka.

Pro soupravy s přívěsem, tedy připojené karavany, se proti současným pravidlům změna nechystá. Vedle obytných vozů se ale bude týkat ještě také sanitek.

Jízda s větším obytným vozem však ani po změnách nebude mít stejná pravidla, jaká platí pro běžné osobní auto. Pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny platí v Česku další omezení, například mohou jet mimo město a dálnice maximálně rychlostí 80 kilometrů v hodině.

Také se na ně už vztahuje povinnost platit mýto, s výjimkou vozidel na elektřinu anebo vodík. Řidiči si tedy musejí pořídit mýtnou „krabičku“ na přední sklo. Tato povinnost pro majitele větších karavanů platí již dlouho i v dalších evropských zemích.

Součástí unijního návrhu je rovněž možnost řízení pro sedmnáctileté osoby v doprovodu mentora. V Česku už platí od začátku tohoto roku. Do května se registrovalo takřka pět tisíc učňů a středoškoláků a dvojnásobný počet jejich mentorů.

Jen dvěma sedmnáctiletým řidičům policie do května za závažný přestupek zadržela doklad a jeden z nich řidičské oprávnění pozbyl.

Anketa

Uvítali byste možnost řídit větší auto jen s řidičákem skupiny B?
Ano
70,5 %
Ne
29,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1210 čtenářů.

Slovensko zavádí od letošního srpna jednodenní dálniční známku

Evropa

Výběr článků

Načítám