Článek
Vyplývá to z memoranda o režijním jízdném, které v pondělí podepsaly železniční odbory se zástupci ministerstva dopravy, ČD a SŽDC. Režijní jízdenky využívá zhruba 110 000 lidí. Memorandum stanovuje cenu na příští dva roky, kdy bude platit schválený tarif ČD, a zároveň obsahuje i rámec pro stanovení režijního jízdného v budoucnosti.
Režijní jízdenky ČD nebudou platit na železničních tratích, které stát v příštích letech pomocí veřejných soutěží otevře konkurenci. Jízdné zdarma pro železničáře bude rovněž zrušeno v komerčních vlacích, v obou případech ale budou tyto výhody svým zaměstnancům ve formě zaměstnaneckých benefitů poskytovat přímo ČD a SŽDC.
„Memorandum je nalezením společného řešení, které neznevýhodní ČD před konkurencí a neohrozí jejich postavení na trhu,” uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Vítaný benefit
Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Martina Malého odbory vnímají režijní jízdné jako významný zaměstnanecký benefit po desítky let. „Jsem velmi rád, že výhody nebyly omezeny a rozsah zůstal zachován. Pouze se mění způsob tak, aby vyhovoval novým podmínkám,” podotkl.
V návaznosti na memorandum v pondělí oznámil soukromý dopravce Leo Express, že zvažuje uznávání režijních jízdenek ve svých vlacích. Podmínkou je však proplacení jízdného zaměstnavateli či ministerstvem dopravy.
„Uznávání režijního jízdného se nebráníme, musí nám být ale kompenzováno třetí stranou. Stejně, jako je tomu například již nyní u ČD, jimž jsou režijky kompenzovány v rámci uznatelné ztráty v rámci závazkové dopravy,” sdělil generální ředitel Leo Expressu Peter Köhler.