Článek
Začátkem července EU zavedla na dovoz elektromobilů z Číny prozatímní dodatečná cla až 37,6 procenta platná po dobu maximálně čtyř měsíců.
V srpnu Evropská komise předložila návrh, podle kterého by u konečných cel maximální sazba měla činit 36,3 procenta.
Nejméně má podražit Tesla
Součástí návrhu je i snížení dodatečného cla na dovoz elektromobilů americké společnosti Tesla vyrobených v Číně na 9,6 procenta z dříve ohlášených 20,8 procenta. Podle nového návrhu, upraveného po konzultacích se společnostmi, by navrhovaná sazba pro Teslu měla činit 7,8 procenta.
Čínské elektromobily trhly v červnu rekord na evropském trhu
Z dalších čínských automobilek by clo pro firmu BYD mělo zůstat na 17 procentech. Pro firmu Geely se má snížit na 18,8 procenta z dříve navržených 19,3 procenta. Nejvyšší sazba se vztahuje na automobilky, které s Evropskou komisí nespolupracovaly na vyšetřování dopadu subvencí poskytovaných čínským výrobcům vládou v Pekingu. To se týká například automobilky SAIC.
Komise se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. V červenci EK stanovila předběžná cla pro automobilky spolupracující při vyšetřování subvencí na 20,8 procenta a pro nespolupracující automobilky na 37,6 procenta. Dodatečná cla jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.
Návrh konečných cel bude muset schválit 27 států EU. Budou zavedena v případě, že kvalifikovaná většina 15 členů EU s podílem na počtu obyvatel 65 procent nebude proti.