Hlavní obsah

Řetězce vytáhly proti pravidlům u slev

Nejen v Česku řetězce řeší, zda procentuální slevu na zboží musí vztahovat k nejnižší ceně za posledních 30 dnů. Unijní směrnice ani český zákon o ochraně spotřebitele to totiž výslovně neuvádí, zato pokyny Evropské komise k předpisu ano. Definitivně má věc vyjasnit Soudní dvůr EU na dotaz německého řetězce Aldi.

Foto: TASR, Profimedia.cz

Řetězce se brání proti výkladu pravidel obchodní inspekce při určování cen. Ilustrační foto

Článek

Řetězec Albert chce vysoudit zpět pokuty za 1,4 milionu, které mu nedávno uložila Česká obchodní inspekce kvůli uvádění slev. Albert argumentuje, že žádný závazný předpis neukládá to, za co ho ČOI pokutovala. Na další otázky uvedl, že už to více komentovat nebude.

Albert sice na cenovkách uváděl předchozí nejnižší cenu za 30 dní, vedle ní ale také „běžnou cenu“ a z té vypočítal slevu. Odvolává se na údajnou praxi v dalších zemích, jako v Německu či Španělsku. Podle inspekce musí být sleva vypočtena z nejnižší ceny za poslední měsíc.

Novinky oslovily i další z pokutovaných řetězců Kaufland a Penny, zda podávají žaloby. Ty to nepotvrdily, nicméně uvedly, že některé z uložených pokut ČOI rozporují.

Řetězce nešetří falešnými slevami. Největší pokuty dostal Albert

Ekonomika

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza je hájí. „Jsme přesvědčeni, že inspekce jde v tomto případě výrazně nad rámec evropské legislativy i toho, jak byla převedena do českého práva,“ tvrdí.

„Zákon jasně požaduje, aby byl zákazník informován o nejnižší ceně v posledních třiceti dnech, což naši členové řádně dodržovali. Zákon ale nic neříká o tom, že se má sleva počítat právě z této nejnižší ceny,“ dodal.

Pokuty tudíž pokládá za neoprávněné. „Předpokládáme, že je inspekce zruší,“ uzavřel Prouza. Podle něj i nakupující měří přínos slevy právě proti ceně obvyklé, a ne té nejnižší za poslední dobu.

Co říká zákon

směrnice EU 98/6 o ochraně spotřebitelů

Článek 6a

1.   Veškerá oznámení o slevě z ceny musí uvádět předchozí cenu, kterou obchodník uplatňoval po určité období před uplatněním slevy z ceny.

2.   Předchozí cenou se rozumí nejnižší cena, kterou obchodník uplatňoval během období ne kratšího než 30 dnů před uplatněním slevy z ceny.

Český zákon o ochraně spotřebitele 634/1992

§ 12a

(1) Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával

a) v době 30 dnů před poskytnutím slevy,

b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo

c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.

Inspekce i ministerstvo průmyslu a obchodu, které novelu zákona o ochraně spotřebitele připravovalo, se ale odvolávají na pokyny Evropské komise k předpisu. V nich je uvedeno, že „sleva z ceny musí být prezentována s použitím uvedené předchozí ceny jako ceny referenční“, a pro referenční cenu odkazují na paragraf s pravidlem 30 dní.

Mluvčí obchodní inspekce František Kotrba Novinkám řekl, že Aldi podalo k Soudnímu dvoru EU předběžnou otázku. Ministerstvo odhaduje, že by rozhodnutí mohlo padnout v červenci, nebo pak až v září.

Advokáti stojí za inspekcí

Novinkami oslovení advokáti stojí na straně inspekce. Nedomnívají se přitom, že by zákon byl děravý, protože i evropský předpis je stručný.

„Výklad České obchodní inspekce požadující, aby procentuální označení výše slevy bylo vztaženo k nejnižší referenční ceně za posledních třicet dnů, považujeme za logický a správný,“ sdělil Novinkám advokát Miloš Kulda z kanceláře Peyton Legal.

„Naopak uvedená formální argumentace společnosti Albert jde podle nás zásadně proti smyslu a účelu nové právní úpravy a zvyšuje riziko, že spotřebitel může být při slevových akcích klamán,“ poznamenal.

Kulda doplnil, že právě uvádění procentuální slevy má na zákazníky největší vliv. Stejný názor má advokát Jakub Svoboda z kanceláře Arzinger & Partneři. Je přesvědčen, že by měl být vždy použit výklad, který je pro spotřebitele příznivější.

„Účelem těchto pravidel je, aby měl spotřebitel jasné a přehledné informace o cenách zboží a věděl, k jaké ceně se sleva vztahuje. Mám velkou pochybnost, zda by tomuto výkladu vyhověl postup prodejce v daném případě,“ konstatoval Svoboda.

Průzkum: Více než polovina domácností čeká s nákupy potravin na slevové akce

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám