Článek
„Obchodníci nemohou spotřebitele uvádět v omyl tím, že zvýší cenu uplatňovanou před oznámením slevy a inzerují tak jejich nepravdivou výši,“ stojí ve verdiktu unijního soudu k výpočtu vůči nejnižší ceně za posledních 30 dnů. Ať už je sleva uváděna v procentní výši, nebo ve formě reklamního sdělení.
Někdy tak ceny jednoho produktu raketově vzrostly ze dne na den, aby pak byl s velkou pompou prodávám s obří slevou. Tyto akce mnohdy působily hloupě a komicky.
Soud tak dal za pravdu sdružení německých spotřebitelů, podle něhož nemůže Aldi například slevu uvedenou v reklamním sdělení vypočítávat na základě ceny bezprostředně předcházející akční nabídce.
Řetězce nešetří falešnými slevami. Největší pokuty dostal Albert
Konkrétně prodejce například poutal na slevu 23 procent z poslední ceny zboží ve výši 1,69 eura na 1,29 eura, ačkoliv nejnižší cena za posledních 30 dnů činila shodných 1,29 eura. Tudíž se podle pravidel vůbec nejednalo o slevu.
Jindy byla cena oproti té nejnižší za 30 dnů dokonce vyšší. Ačkoliv v tomto případě Aldi nepoutalo na slevu, nýbrž jen na cenu, jíž by si měli zákazníci obzvláště všímat.
Rozhodnutí soudu v Lucemburku je důležité proto, že pravidla pro procentuální výpočet slev začátkem roku v Česku zpochybnil řetězec Albert i Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.
Albert avizoval, že se ve věci také obrací na evropské soudy, nechtěl ale ke svému postupu poté sdělovat žádné detaily. Řetězec tak učinil poté, co mu Česká obchodní inspekce uložila v prvním letošním čtvrtletí pokuty za 1,4 milionu korun právě kvůli chybným výpočtům slev.
Albert a svaz obchodu stavěly na tom, že české i evropské zákony sice uvádějí, že obchody musejí uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní, ale v zákoně není výslovně uvedeno, že právě z této ceny je nutné počítat procentuální výši slev. Stojí to nicméně v metodických pokynech od Evropské komise.
Přesto některé obchody počítaly slevy z ceny, kterou označily jako běžnou, nebo z předchozí ceny, jež byla odlišná, vyšší. Obdobně jako Aldi.
Argumentují cenou běžnou
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza řetězce v této věci v červnu hájil. „Jsme přesvědčeni, že inspekce jde v tomto případě výrazně nad rámec evropské legislativy i toho, jak byla převedena do českého práva,“ uvedl.
„Zákon jasně požaduje, aby byl zákazník informován o nejnižší ceně v posledních třiceti dnech, což naši členové řádně dodržovali. Zákon ale nic neříká o tom, že se má sleva počítat právě z této nejnižší ceny,“ argumentoval a předpokládal, že inspekce nakonec pokuty zruší. To je teď ještě méně pravděpodobné.
„Soud dal za pravdu výkladu České obchodní inspekce a ministerstva průmyslu a obchodu,“ sdělil Novinkám k verdiktu v Lucemburku mluvčí resortu Marek Vošáhlík.
Podle Prouzy i nakupující měří přínos slevy proti ceně obvyklé. Sdružení na obranu spotřebitelů nesouhlasí. Podle nich pravidla brání triku obchodníků, tedy krátkodobému navýšení ceny před slevou a následně lákání na bombasticky vysoké slevy v procentním vyjádření.