Článek
Největší desítce loni podle předběžných údajů vzrostly celkové maloobchodní tržby meziročně o 32,9 miliardy na 261,3 miliardy korun. V roce 2005 deset gigantů zvýšilo tržby "jen" o 13 miliard korun.
Rok 2006 byl rovněž ve znamení změny v žebříčku nejúspěšnějších. Na první pozici se prodrala německá skupina Schwarz (hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl). Češi tam loni utratili celkem 43,5 miliardy korun, což těmto obchodům zajistilo suverénní prvenství. Skupina Schwarz v čele vystřídala Makro Cash, jež loni s tržbami 38,3 miliardy Kč skončila čtvrtá. O druhé a třetí místo se dělily Ahold a Tesco. V roce 2005 byl Ahold třetí a Tesco páté.
Největší řetězce podle maloobchodních tržeb (předběžné výsledky): | ||||
Skupina/firma | Tržby 2005 | Tržby 2006 | ||
1. | Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) | 38,0* | 43,5* | |
2.-3. | Ahold Czech Republic (Hypernova, Albert) | 36,5* | 38,5* | |
2.-3. | Tesco Stores ČR | 22,5* | 38,5* | |
4. | Makro Cash ČR | 37,5 | 38,3 | |
5. | Rewe ČR (Billa, Penny Market) | 23,2* | 25,8* | |
6. | Globus ČR | 19,0 | 20,5 | |
7. | Tengelmann ČR (Plus-Discount, OBI) | 19,2* | 19,5* | |
8. | Geco Tabak | 12,5 | 14,9 | |
9. | SPAR ČR | 11,0* | 12,0* | |
10. | Delvita | 9,0* | 8,8* | |
1.-10. | Celkem | 228,4* | 261,3* | |
tržby v miliardách Kč | ||||
pozn.: * odhad | ||||
zdroj : Incoma Research, Moderní obchod |
Delvita v červnu předá svých 97 supermarketů Bille. Vzniká tak skupina pěti nejsilnějších - Schwarz, Ahold, Makro, Tesco a REWE Group. Každý z nich má tržby vyšší než 30 miliard korun. "Celkem mají tržby přes 190 miliard korun a podíl v rychloobrátkovém zboží téměř 50 procent," uvedl Zdeněk Skála z Incoma Research.
České firmy si klestí cestu vzhůru
Podle něj se i díky koncentraci trhu zlepšila pozice českých obchodních firem, jejichž podíl na tržbách 50 největších obchodníků loni vzrostlo jeden procentní bod na 17 procent. Družstva měla dvouprocentní podíl a podíl mezinárodních obchodníků činil 80 procent, přičemž meziročně byl o jeden procentní bod nižší.
"Po řadě let mírně poklesl podíl mezinárodních firem a vzrostl podíl českých společností. To je dáno koncentračním procesem. Díky uvolněným místům vstupuje na žebříček 50 největších obchodníků více menších a často českých firem," podotkl Skála, podle kterého se loni mezi 50 největších obchodníků dostalo například několik sítí českých obchodů Jednota.
Skála předpověděl, že širokosortimentní obchod se bude v Česku nadále koncentrovat, přičemž z Česka odejdou další obchodní řetězce. "Na druhé straně dojde k rozvoji nových formátů, zejména menších prodejen," uvedl Skála, podle kterého obchodní řetězce zamíří i do menších měst s méně než pěti tisíci obyvateli a více se zaměří i na centra větších sídelních útvarů.
Pro maso k řezníkovi
Jak již dříve Skála upozornil, boj o zákazníky se bude odehrávat nikoli jen na poli cen, ale i kvality a čerstvosti nabízených potravin. "Na nízké ceny a slevy lze velké množství zákazníků nalákat, ale nekvalitními či málo čerstvými potravinami jich lze mnoho ztratit," vysvětlil Skála.
Jak je kvalita důležitá, ukazuje skutečnost, že při nákupu čerstvých potravin, zejména masa, roste význam menších a specializovaných prodejen. "Například čerstvé maso nakupuje v menších prodejnách, jako jsou samoobsluhy či řeznictví, polovina zákazníků a tento podíl trvale roste již od roku 2003," upozornil před časem Skála.