Hlavní obsah

Řetězce nešetří falešnými slevami. Největší pokuty dostal Albert

Aktualizováno

Lahev vína před slevou nestála 209 korun, jak tvrdil obchod, ale jen 99 korun. Podobných falešných slev odhalily kontroly České obchodní inspekce v řetězcích stovky. V prvním letošním čtvrtletí padly nejvyšší pokuty od ČOI pro řetězce Albert a Kaufland.

Foto: Milan Malíček, Právo

Prodejna potravin Albert nizozemské společnosti Ahold

Článek

Česká obchodní inspekce uložila v prvním letošním čtvrtletí za nekalé obchodní praktiky řetězcům pravomocně celkem 48 pokut ve výši 5,058 milionu korun. V čele žebříčku je tentokrát Albert s deseti pokutami za celkem 1,427 milionu. Následují Kaufland a Lidl. Bez šrámů nicméně nevyvázly ani další řetězce včetně Coopu a Hrušky.

ČOI běžně informace o pokutovaných řetězcích nezveřejňuje, Novinky informaci získaly po dotazu na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pravomocné pokuty se vztahují ke kontrolám, které proběhly už loni. Stále častým pochybením řetězců je, že účtují u pokladny jinou cenu, než je uvedena na regále. Nicméně ještě větší potíž měli obchodníci s od loňska platným novým pravidlem pro uvádění slev. Podle něj slevy musí vycházet z nejnižší ceny za posledních 30 dní, která má být také uvedena.

Řetězce dostaly milionové pokuty za nekalé praktiky

Ekonomika

Například v jedné z prodejen Albert v Brně lákali loni v květnu na slevu 28 procent na čistič myčky a odmašťovač zlevněný ze 139,90 na 99,90 koruny. Inspekce přitom zjistila, že za takovou zlevněnou cenu bylo zboží nabízeno minimálně od začátku února.

V jiné brněnské prodejně Albert prezentovali u vína Tarapaca cenu před slevou 209 korun, přitom podle cenové historie zjištěné inspektory byla 99 korun. Prodejní cena po slevě byla 109,90 Kč. Víno tak za měsíc navzdory avizované slevě zdražilo.

Opakovaná sleva neplatí

V Albertu v Holešově našla kontrola odlišnou nesprávnou deklarovanou cenu před slevou u 16 položek zboží. Rozhodnutí ČOI má celkem 37 stran.

„Inspekce pokutovala způsob cenové komunikace a suma je součtem jednotlivých pokut za tento jednotný způsob komunikace v prodejnách, které inspekce navštívila. S ohledem na nejasný výklad Albert proti jednotlivým rozhodnutím ČOI podal soudní odvolání,“ řekl Novinkám mluvčí Albertu Jiří Mareček.

Praxe je taková, že řetězec pokuty zaplatí a pak se je pokusí vysoudit zpět.

Podle Marečka nebylo v žádném případě záměrem klamat zákazníka. „Na cenovce jsme vždy přehledně uváděli nejnižší cenu za posledních 30 dní i aktuální promoční cenu. Inspekce trestá fakt, že procentuální výši slevy jsme nevztahovali k nejnižší ceně, ale k ceně, za kterou zboží běžně nabízí k prodeji, tedy k běžné ceně. Na cenovce ovšem byla uvedena jak běžná cena, tak cena nejnižší za 30 dní,“ uvedl mluvčí.

Řetězec prý vychází z právní interpretace, kterou si nechal udělat, podle níž není procentuální výši slevy nutné vztahovat k nejnižší ceně, jak dovozuje inspekce, jelikož takovou povinnost nestanoví žádný závazný právní předpis. „Proto jsme se obrátili na české i evropské soudy. To proto, že podobnou či stejnou praxi komunikace slev využívají na základě stejné evropské směrnice obchodníci například v Německu, Polsku, Nizozemsku či Španělsku,“ uzavřel.

Pravomocně uložené sankce v 1. čtvrtletí 2024
ŘetězecPočet pokutCelková výše pokut
Albert101 427 000 Kč
Kaufland8977 000 Kč
Lidl9743 000 Kč
Billa7710 000 Kč
Penny Market3630 000 Kč
Tesco3467 000 Kč
Hruška1032 500 Kč
Coop512 000 Kč
Zdroj: ČOI

Tesco ve Skutči uvádělo u pracího gelu Persil cenu před slevou 799 korun, ačkoli podle cenové evidence měla být uvedena nejvýše 599 korun.

V Penny v Mariánských Lázních také prodali šumivé víno mladšímu 18 let, padla pokuta 300 tisíc korun. I tento prohřešek se řadí mezi nekalé obchodní praktiky, podle dokumentů ČOI se ale zdá, že jde o ojedinělý případ. Dominují pochybení v oblasti cen.

Například za jednou ze sedmi pokut pro Billu za 280 tisíc korun stály špatně účtované ceny piva v prodejně v Přerově. Ačkoli cena ležáku Excelent 11 byla na regále 11,90 koruny, u pokladny bylo chybně účtováno 18,90 Kč.

Pokuty moc nebolí

Řetězce se obecně hájí tím, že přeceňují velké množství zboží skoro každý týden a dochází k lidským pochybením. Není ale moc častou zkušeností zákazníka, že by chyba byla v neprospěch obchodu.

Pokuty od inspekce v řádu milionů znamenají pro řetězce pár promile z dosaženého zisku, který jde u těch větších do jednotek miliard korun.

Inspekce však nemá pravomoci k tomu ukládat za uvedená pochybení větší sankce. „Maximální výše pokuty je v těchto případech pět milionů korun,“ řekl Novinkám Michael Maxa, zástupce ředitele inspekce.

„Výše pokuty se odvíjí od povahy a závažnosti přestupku a přihlíží se k veškerým přitěžujícím a polehčujícím okolnostem. Pokuty při horní hranici sazby je možné uložit pouze za velmi závažná porušení zákona, typicky v případech, kdy jsou přítomny silné přitěžující okolnosti,“ dodal.

Průzkum: Více než polovina domácností čeká s nákupy potravin na slevové akce

Ekonomika

Výběr článků

Načítám