Hlavní obsah

Řetězce dostaly milionové pokuty za nekalé praktiky

Některé obchodní řetězce porušují nová pravidla pro uvádění slev. Další opakují jednoduchý trik, že na pokladně účtují vyšší cenu, než jakou hlásá cedulka na regálu. Nejvíc pokut za nepoctivé obchodní praktiky od České obchodní inspekce dostal opět řetězec Penny Market, ale ani další nejsou bez hříchů. Hrozba milionových pokut na řetězce s miliardovými zisky zjevně nezabírá beze zbytku.

Foto: Petr Hloušek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Zdaleka nejvíce pokut za nepoctivé obchodní praktiky obdrželo v závěrečném čtvrtletí loňska Penny, které také dostalo tři nejvyšší pokuty, upozornil server Kverulant.

Celkem inspekce ve zmíněném období obchodním řetězcům pravomocně uložila 42 pokut. Jejich výše činila téměř tři miliony korun. Více než polovina uložených sankcí ve výši 1,7 milionu byla vyměřena prodejci Penny.

Nejvyšší pokuta 600 tisíc korun sice padla za prodej alkoholu mladistvým, ale ostatní už se týkaly nekalých praktik.

Polské obchody ceny udržely, vyšší daň vzaly na sebe

Ekonomika

Pokutu půl milionu korun dostalo Penny za účtování odlišných cen než uvedených na regále.

V případě kontrolních sedmi nákupů realizovaných od ledna do března v Karlovarském a Plzeňském kraji zjistili kontroloři rozdíl ve výši 178 korun v neprospěch nakupujícího.

Největší odhalené rozdíly činily 30 korun, a to u dárkového balení oliv Franz Josef Kaiser. Ty Penny v Domažlicích opatřilo cenovkou 169,90 koruny, ale ve skutečnosti je prodávalo za 199,90 koruny. Stejné to bylo s ryzlinkem vlašským označeným v regále na prodejně v Aši cenovkou 119,90 koruny, ale účtovaným částkou 149,90 Kč.

Tyto jednotlivé chyby nás mrzí, odmítáme ale, že by šlo o systematickou záležitost
Tomáš Kubík, mluvčí Penny Market

Podle mluvčího řetězce Tomáše Kubíka to byly ojedinělé chyby. „V případě zjištění se jedná o jednotlivé případy, které vznikly při přeceňování stovek položek zboží na prodejnách,“ řekl Novinkám Kubík a dodal, že akční nabídky zboží se mění často i několikrát do týdne.

Penny ale už v roce 2022 v podobném případě obdrželo pokutu tři miliony korun, jež patřila mezi rekordní.

„Tyto jednotlivé chyby nás mrzí, odmítáme ale, že by šlo o systematickou záležitost. Rozsah kontrolních akcí je třeba vnímat i v souvislosti s velikostí naší prodejní sítě, která čítá více než 420 prodejen, a je tak s odstupem největší v Česku,“ poznamenal Kubík.

Pro zákazníka z toho plyne jediné: že na slevu na regálu se nemůže úplně spolehnout a musí si hlídat účtenky, což komfortu nákupu nepřidá. Že by se obchod při přeceňování spletl ve svůj neprospěch, se asi často nepoštěstí.

Opakovaná sleva není sleva

Druhým okruhem neférového jednání pokutovaného inspekcí byly falešné slevy.

Pokud obchodník dodržuje zákon platný od loňského ledna, jak má, může spotřebitel porovnat nejnižší cenu výrobku za posledních třicet dnů s aktuální cenou výrobku po poskytnutí slevy. A právě Penny ve velkém zákon o ochraně spotřebitele porušilo.

Inspektorát v Hradci Králové pokutoval v listopadu Penny částkou 400 tisíc korun za špatně uvedené slevy. Šlo o desítky případů. Například cenu kávy Jacobs Velvet Crema deklaroval prodejce v provozovnách i v letáku sníženou o 33 procent, ze 149,90 na 99,90 Kč. Přitom o žádné zlevnění nešlo, protože výrobek už byl v minulých třiceti dnech prodáván za 99,90 koruny.

Anketa

Setkali jste už s nějakou nekalou praktikou obchodních řetězců?
Ano
97,9 %
Ne
2,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 18645 čtenářů.

Podobný trik zjistili inspektoři v prodejně Tesco v Kroměříži. Tam se zákazníkům snažili namluvit, že trvanlivé mléko bylo zlevněno z 21,90 na 16,90 Kč, ale ve skutečnosti o žádnou slevu nešlo. Naopak, mléko bylo zdraženo a v minulých třiceti dnech již prodáváno za 14,90 koruny.

Kontroloři neměli pochopení, ani když Lidl v Rychnově nad Kněžnou lákal zákazníky do prodejny na „super cenu 7999 Kč“ robotické sekačky Smart Home. Nabízený výrobek byl totiž naskladněn jen v počtu tří kusů a vyprodán za třináct minut po otevření.

Pokuty ve výši desítek milionů korun ročně ukládá obchodní inspekce pravidelně obchodníkům již víc než deset let, nedostatky se ale opakují. Řetězce přitom dosahují miliardových zisků, například Penny předloni vydělalo 1,2 miliardy korun. Pokuta v řádu milionů znamená pár promile z dosaženého zisku.

Inspekce však nemá pravomoci k tomu, ukládat za uvedená pochybení větší sankce. „Maximální výše pokuty je v těchto případech pět milionů korun,“ řekl Novinkám Michael Maxa, zástupce ředitele inspekce.

„Výše pokuty se odvíjí od povahy a závažnosti přestupku a přihlíží se k veškerým přitěžujícím a polehčujícím okolnostem. Pokuty při horní hranici sazby je možné uložit pouze za velmi závažná porušení zákona, typicky v případech, kdy jsou přítomny silné přitěžující okolnosti,“ dodal.

Přehled o pravomocných pokutách inspekce neposkytnout nechce. Zveřejňovat je musí jen při porušení zákona o pohonných hmotách. „V ostatních případech k tomu oprávněni nejsme,“ sdělil Maxa.

Restaurace dál šponují ceny. Potraviny přitom zlevňují

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám