Hlavní obsah

Reklamní svaz: Praha by měla zrušit nařízení o venkovní reklamě, je nezákonné

Sdružení českých firem venkovní reklamy (SČVR) chce, aby Praha kvůli negativnímu stanovisku antimonopolního úřadu (ÚOHS) zrušila či alespoň pozastavila nařízení, kterým ve velké části města zakázala reklamní plachty, sdělil předseda sdružení Josef Soušek. Provozovatelé nařízení od počátku kritizovali pro porušování zákona o ochraně hospodářské soutěže. Radní v polovině června schválili, že ho upraví, čímž podle Souška uznali jeho protizákonnost. Radní Adam Zábranský (Piráti) uvedl, že nařízení rušit neplánuje a úřad nepochopil smysl úpravy.

Foto: Richard Mundl, ČTK

Sídlo Magistrátu hlavního města Prahy

Článek

Novela od října 2021 rozšířila omezení reklamy v metropoli. K nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibyla dvě pásma, první ve čtvrtích okolo památkové rezervace a druhé zahrnující velkou část zbytku Prahy. Ve všech pásmech platí zákaz reklamních plachet, jejichž provozovatelé úpravu napadli u ÚOHS. Radní Zábranský nedávno uvedl, že úřad považuje úpravu za diskriminační, protože zákaz se týká pouze plachet.

Podle Souška bylo nařízení od počátku vytvořeno na pochybných údajích a jednostranně zaměřeno jen na vybranou oblast trhu. „Proto je předmětem správního řízení ÚOHS. Zaráží nás, že si stávající radní vůbec dovolí nerespektovat názor nezávislé instituce ÚOHS, nepostupují v souladu s povinnostmi řádného hospodáře a nařízení nezruší,“ uvedl. Je podle něj zarážející, že město úpravu nezruší, i když ví, že mu hrozí sankce. Antimonopolní úřad zatím neukončené řízení nechtěl komentovat.

Magistrát se také podle Souška dlouhodobě vyhýbá komunikaci se SČVR. Tvrdí, že se mu ozývají majitelé domů a SVJ, kteří přicházejí o příjmy z pronájmu ploch. „Bohužel škodu na straně magistrátu, kterou zpravidla tvoří pokuta a náhrada ušlého zisku dotčeným subjektům, zaplatíme my všichni občané kvůli liknavosti a neochotě ukončit jejich vlastní protizákonné normy,“ uvedl dále Soušek.

Podle Zábranského ÚOHS nepochopil smysl nařízení, kterým bylo naopak narovnat tržní prostředí v metropoli. Ostatní plochy vedené jako zařízení pro reklamu totiž podle něj na rozdíl od plachet podléhají poměrně přísné regulaci. V tomto duchu budou i plánované úpravy nařízení, dodal.

Na přípravě nařízení se v minulém volebním období podílela i nynější opoziční zastupitelka za Prahu Sobě Kristýna Drápalová, která se otázce nelegální reklamy dlouhodobě věnuje. Podle ní není důvod nařízení rušit, protože podnět na ÚOHS nemá odkladný účinek a úřad zatím žádné stanovisko nevydal.

Jiří Rahm z právní kanceláře Allen&Overy uvedl, že pokud byla nařízením porušena práva provozovatelů reklamních ploch, mohli by soudně vymáhat ušlý zisk. „Představoval by ekonomickou ztrátu dotčených společností, jež vznikla v příčinné souvislosti s nesprávným úředním postupem. Není vyloučené, že ztráta v podobě nerealizovaného zisku může představovat desítky až stovky milionů korun,“ sdělil.

Za nevyžádané reklamy padly pokuty ve výši 828 000 Kč, předloni to bylo 2,9 milionu

Bezpečnost

Výběr článků

Načítám