Hlavní obsah

Registrace ojetin bude na Slovensku levnější, bazarníci čekají žně

Právo, Novinky, Ivan Vilček, tov
Bratislava

Od února klesne na Slovensku registrační poplatek při koupi starších automobilů s výkonným motorem. Navíc bude platit, že čím starší vůz, tím bude poplatek nižší. Zatímco prodejci ojetin čekají vlnu zájmu, odborníci upozorňují na už tak starý vozový park Slováků.

Foto: BMW

BMW řady 6 (E24) vyráběné v 70. a 80. letech 20. století

Článek

Ministerstvo financí odůvodňuje snížení registračního poplatku u starších automobilů sociálními aspekty. „Nebylo by spravedlivé zpoplatnit majitele starého, málo výkonného vozidla, několikanásobně víc, než majitele nového, luxusního a výkonného vozidla,“ uvedla mluvčí resortu Alexandra Gogová.

Za registraci vozu s výkonem motoru do 80 kW se na Slovensku platí 33 eur (892 korun). Tato nejnižší částka se jako jediná měnit nebude. V roce 2012 země zavedla dražší poplatky pro vozy s vyšším výkonem - od 217 eur (5 863 korun) za 86 kW až po 2 997 eur (80 982 korun) za výkon nad 254 kW.

Pro představu, výkon nad 86 kW mají výkon třeba některé silnější octavie nebo VW Golf.

Od února má být rozpětí poplatků od 110 eur za 86 kW do 3900 eur za nejvyšší výkon. Tolik zaplatí při první registraci nového auta. Nově se poplatek násobí koeficientem podle věku. Například u třináct let starého auta je poplatek desetinový. Autobazary proto předpokládají, že Slováci začnou od února ve větší míře kupovat ze zahraničí starší automobily s výkonnějším motorem.

Proti trendu

Viceprezident slovenského svazu automobilového průmyslu Jaroslav Holeček upozornil, že už dnes jezdí na slovenských silnicích velké množství starých automobilů. „Momentálně je poměr nově kupovaných a ojetých automobilů 60 k 40. Všeobecně platí, že čím starší vůz, tím víc emisí a nižší bezpečnost,“ upozornil Holeček.

Ministerstvo vnitra Slovenské republiky potvrdilo, že v roce 2015 jezdilo po slovenských silnicích až milion vozidel starších deseti let.

Novinkou rovněž je, že od února se bude platit registrační poplatek při každé změně majitele vozidla, nejen při jeho první registraci. „Jedná se jednoznačně o získávání nových zdrojů do státního rozpočtu a vždy musí být někdo, kdo to zaplatí,“ řekl dopravní expert Jozef Drahnovský.

Řada jiných zemí Evropy, včetně Česka, vymýšlí spíše způsoby, jak lidi motivovat z ekologických důvodů ke koupi novějších vozů. České ministerstvo průmyslu uvažuje o podpoře pro elektromobily. Při registraci starých aut se v Česku platí podle věku vozu tři, pět až deset tisíc korun ekologická daň. Průměrné stáří vozu v ČR je i tak 15 let.

Související články

Výběr článků

Načítám