Hlavní obsah

RegioJet majitele Student Agency chce rychlíky na 15 linkách

Společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury chce provozovat rychlíky na 15 železničních linkách, přičemž na tyto dálkové spoje hodlá nasadit nové elektrické a dieselové vlaky Siemens Desiro, do kterých investuje přes deset miliard korun. Nabídku v pondělí RegioJet předal ministerstvu dopravy, které rychlíky na české železnici platí a dosud si je objednává pouze u Českých drah.

Článek

Mluvčí MD Karel Hanzelka v pátek uvedl, že úřad nejprve musí nabídku firmy RegioJet posoudit a pak se k ní vyjádří.

Obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt v pondělí novinářům řekl, že firma plánuje jezdit například z Brna do Prahy, z Prahy do Českých Budějovic či z Liberce do Ústí nad Labem. Nabídka RegioJetu počítá s tím, že dálkové vlakové spoje bude provozovat od roku 2011 po dobu deseti let. "Jedná se o zhruba jednu polovinu celkového rozsahu provozu vlaků kategorie rychlík objednávaných ministerstvem dopravy," stojí v tiskové zprávě.

Společnost RegioJet kalkulaci postavila na jízdném, které má být o zhruba 15 procent nižší, než je jeho aktuální výše u Českých drah, přičemž cestující by mohli využívat slevy v předprodeji.

Jízda by se zrychlila

Provozní ředitel RegioJetu Jan Paroubek novinářům řekl, že firma plánuje nákup zhruba 85 nových nízkopodlažních elektrických souprav Siemens Desiro ML a dieselových vlaků Siemens Desiro Classic. Schmidt odhadl, že jejich pořízení by stálo více než deset miliard korun, přičemž společnost si na něj chce vzít úvěr od konsorcia bank. "Tak velké investice tady neposkytuje jediná banka," podotkl.

Šéfové RegioJetu vypočítali, že jízdní doba by se díky novým soupravám zkrátila až o 20 procent, protože modrení vlaky budou moci naplno využít železniční rychlostí koridory.

Zástupci společnosti RegioJet tvrdí, že jejich nabízená cena za provozování rychlíkových spojů, která hradí prokazatelné ztráty z dálkové dopravy, je až o třetinu nižší než aktuální cena Českých drah. "RegioJet odhaduje, že po dobu deseti let představují nabídky úsporu prostředků státního rozpočtu ve výši osmi až devíti miliard korun," stojí v tiskové zprávě RegioJetu.

Vstupu nové firmy na českou železnici musí předcházet výběrové řízení ministerstva dopravy. To nyní automaticky objednává rychlíky u Českých drah, kterým za ně letos zaplatí přes čtyři miliardy korun. Předchozí ministr dopravy Petr Bendl (ODS) slíbil, že pokud se objeví konkurenční nabídka, úřad tendr vypíše. "Musíme to posoudit, oficiálně žádnou nabídku nemáme, takže to nelze hodnotit na základě zpráv z médií," uvedl v pátek Hanzelka.

Jančura, jehož firma Student Agency patří k největším autobusovým dopravcům v zemi, je známý kritik Českých drah a poměrů na železnici obecně. Na českých kolejích podle něj chybí konkurence.

Společnost RegioJet získala licenci na provozování drážní dopravy před několika týdny. Jančura v nedávné době oznámil několik železničních projektů, zatím z nich však vždy sešlo. Odloženy byly plány například na rychlý spoj HighJet Praha - Ostrava, před několika dny Student Agency vzdala účast ve výběrovém řízení Libereckého kraje na provoz Jizerskohorské dráhy.

Linky, na kterých chce RegioJet provozovat rychlíky:
Praha - Chomutov - Cheb
Praha - Děčín
Kolín - Ústí nad Labem
Brno - Česká Třebová - Praha
Brno - Havlíčkův Brod - Praha
Brno - Bohumín
Brno - Břeclav - Olomouc
Praha - České Budějovice
Praha - Písek - České Budějovice
Liberec - Ústí nad Labem
Praha - Tanvald
Kolín - Rumburk
Praha - Rakovník
Ostrava - Jeseník
Ostrava-Krnov-Olomouc
zdroj: RegioJet
Související témata:

Výběr článků

Načítám