Článek
Mluvčí MD Karel Hanzelka v pátek uvedl, že úřad nejprve musí nabídku firmy RegioJet posoudit a pak se k ní vyjádří.
Obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt v pondělí novinářům řekl, že firma plánuje jezdit například z Brna do Prahy, z Prahy do Českých Budějovic či z Liberce do Ústí nad Labem. Nabídka RegioJetu počítá s tím, že dálkové vlakové spoje bude provozovat od roku 2011 po dobu deseti let. "Jedná se o zhruba jednu polovinu celkového rozsahu provozu vlaků kategorie rychlík objednávaných ministerstvem dopravy," stojí v tiskové zprávě.
Společnost RegioJet kalkulaci postavila na jízdném, které má být o zhruba 15 procent nižší, než je jeho aktuální výše u Českých drah, přičemž cestující by mohli využívat slevy v předprodeji.
Jízda by se zrychlila
Provozní ředitel RegioJetu Jan Paroubek novinářům řekl, že firma plánuje nákup zhruba 85 nových nízkopodlažních elektrických souprav Siemens Desiro ML a dieselových vlaků Siemens Desiro Classic. Schmidt odhadl, že jejich pořízení by stálo více než deset miliard korun, přičemž společnost si na něj chce vzít úvěr od konsorcia bank. "Tak velké investice tady neposkytuje jediná banka," podotkl.
Šéfové RegioJetu vypočítali, že jízdní doba by se díky novým soupravám zkrátila až o 20 procent, protože modrení vlaky budou moci naplno využít železniční rychlostí koridory.
Zástupci společnosti RegioJet tvrdí, že jejich nabízená cena za provozování rychlíkových spojů, která hradí prokazatelné ztráty z dálkové dopravy, je až o třetinu nižší než aktuální cena Českých drah. "RegioJet odhaduje, že po dobu deseti let představují nabídky úsporu prostředků státního rozpočtu ve výši osmi až devíti miliard korun," stojí v tiskové zprávě RegioJetu.
Vstupu nové firmy na českou železnici musí předcházet výběrové řízení ministerstva dopravy. To nyní automaticky objednává rychlíky u Českých drah, kterým za ně letos zaplatí přes čtyři miliardy korun. Předchozí ministr dopravy Petr Bendl (ODS) slíbil, že pokud se objeví konkurenční nabídka, úřad tendr vypíše. "Musíme to posoudit, oficiálně žádnou nabídku nemáme, takže to nelze hodnotit na základě zpráv z médií," uvedl v pátek Hanzelka.
Jančura, jehož firma Student Agency patří k největším autobusovým dopravcům v zemi, je známý kritik Českých drah a poměrů na železnici obecně. Na českých kolejích podle něj chybí konkurence.
Společnost RegioJet získala licenci na provozování drážní dopravy před několika týdny. Jančura v nedávné době oznámil několik železničních projektů, zatím z nich však vždy sešlo. Odloženy byly plány například na rychlý spoj HighJet Praha - Ostrava, před několika dny Student Agency vzdala účast ve výběrovém řízení Libereckého kraje na provoz Jizerskohorské dráhy.
Linky, na kterých chce RegioJet provozovat rychlíky: |
---|
Praha - Chomutov - Cheb |
Praha - Děčín |
Kolín - Ústí nad Labem |
Brno - Česká Třebová - Praha |
Brno - Havlíčkův Brod - Praha |
Brno - Bohumín |
Brno - Břeclav - Olomouc |
Praha - České Budějovice |
Praha - Písek - České Budějovice |
Liberec - Ústí nad Labem |
Praha - Tanvald |
Kolín - Rumburk |
Praha - Rakovník |
Ostrava - Jeseník |
Ostrava-Krnov-Olomouc |
zdroj: RegioJet |