Hlavní obsah

RegioJet bude vozíčkáře nakládat sám, nechce platit za plošiny

Praha/Brno
Aktualizováno

Železniční dopravce RegioJet, který provozuje rychlíky mezi Prahou a Ostravskem, poupravil informace na svém webu ohledně přepravy vozíčkářů. Přestože jim i nadále doporučuje cestovat s konkurenčním Leo Expressem, který má nízkopodlažní vlaky, i po 1. listopadu s nimi počítá a do svých vlaků je sám naloží. Nechce už totiž využívat zapůjčené plošiny od Českých drah.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Souprava společnosti RegioJet

Článek

Společnost má sice k dispozici pět až sedm míst pro vozíčkáře, ta se ale nacházejí na chodbě u WC a podle RegioJetu jsou nedůstojná pro cestující na vozíku.

Jak Novinkám potvrdil majitel Student Agency Radim Jančura, přeprava nepohyblivých cestujících doposud vyžadovala ze strany RegioJetu zajištění plošiny pro nástup a výstup, jejímž vlastníkem jsou České dráhy.

„České dráhy si za zapůjčení této plošiny účtují 3630 Kč až 7260 Kč za jednoho vozíčkáře, podle toho, s jakým předstihem je objednávka plošiny objednána,” uvedl Jančura.

Šestatřicet hodin před odjezdem již tato služba Českých drah není k dispozici vůbec. „Proto se rozhodla společnost Regiojet již od 1. listopadu tuto nepřiměřeně nákladnou a nespolehlivou službu neobjednávat a bude nakládat cestující s vozíkem do vlaku, tak jako v autobusech Student Agency, pomocí členů naší posádky,” doplnil Jančura.

Nové soupravy pro projekt Praha – Berlín – Hamburk již budou mít plošinu i speciální WC pro vozíčkáře. Ti budou sedět s ostatními cestujícími ve vlaku, a to dokonce přímo v restauračním voze. „Bude-li se ekonomická situace na lince z Prahy do Ostravy stabilizovat, jsme připraveni investovat 200 miliónů korun do nákupu těchto vagonů i na tuto linku, uvedl Jančura.

RegioJet ve svém původním sdělení odkazoval na fakt, že nedisponuje nízkopodlažními vlaky pro přepravu cestujících na vozíku. „Nejsme schopni jim nabídnout odpovídající prostor pro sezení,“ uvedla společnost s tím, že přeprava imobilních cestujících vyžaduje z její strany zajištění dalších administrativních a technických požadavků.

Ty jsou v některých případech výrazně časově náročné – především zajištění plošiny pro nástup a výstup. RegioJet tak doporučuje od listopadu využívat vlaky konkurence, například společnosti Leo Express, která nízkopodlažními vlaky disponuje.

Nahlásit předem

Jak předtím společnost uvedla, pokud by s ní přesto chtěl vozíčkář vyrazit do dálek, musí společnosti uvést termín cesty, trasu, číslo jízdenky a dodat kontakt na sebe. Tyto údaje musí oznámit nejpozději 48 hodin před odjezdem. Jestliže na stanici, na které bude chtít nastoupit nebo vystoupit, nebude k dispozici mobilní plošina, musí čekat na schválení cesty oddělením Zákaznického servisu RegioJetu.

„Přepravovat lze zatím pouze cestující se sníženou schopností pohybu, kteří cestují na invalidním vozíku umožňujícím složení a manipulaci uvnitř vlaku. Přeprava cestujících na elektrických a neskládacích invalidních vozících není v současnosti bohužel možná,“ vysvětlil RegioJet.

Na trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno společnost RegioJet nízkopodlažní vlaky používá, proto se na této trati cestujících změna netýká.

Krása si stěžuje

Proti kroku RegioJetu se ohradil předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR Václav Krása, považuje ho za diskriminační.

„Píšu otevřený dopis předsedovi vlády, ministru dopravy a majiteli společnosti Radimu Jančurovi. Záměrně chci situaci vyhrotit, protože je potřeba si uvědomit, že tu máme zákony, které je potřeba dodržovat. Jedná se o nařízení Evropského parlamentu a rady a náš antidiskriminační zákon,“ řekl Krása.

„Totéž jsou autobusy Student Agency. Jančura mi na rovinu řekl, že by přišel o čtyři místa, že pro vozíčkáře nic dělat nebude. Takhle to nejde,“ řekl Krása.

České dráhy poskytují cestujícím převážně na regionálních spojích už řadu vlaků s nízkopodlažním oddílem, v rychlících bez nízkopodlažních vozů zajišťují nástup a výstup právě zvedací plošinou.

Leo Express disponuje novými vlaky, které na cestující na invalidním vozíku pamatují nízkopodlažními oddíly. Jejich nástup je nenáročný i proto, že na trati z Prahy do Ostravy jsou nástupiště ve výšce podlahy vlaku. U dveří je výsuvná plošina a lidé si musejí koupit v rezervačním systému jízdenku přesně na místo, kvůli vysunutí plošiny musí zákazník informovat dopravce na zákaznické lince alespoň 24 hodin předem.

Seznam stanic s mobilní zvedací plošinou
Praha, hl. n.
Praha-Libeň
Pardubice, hl. n.
Zábřeh na Moravě
Olomouc, hl. n.
Hranice na Moravě
Ostrava-Svinov (klienty ze stanic Ostrava, hl. n., a Ostrava, Stodolní, prosíme, aby cestovali ze stanice Ostrava-Svinov)
Havířov
Český Těšín
Zdroj: RegioJet

Výběr článků

Načítám