Článek
Reformu ÚOHS slíbila vláda v programovém prohlášení, ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (za STAN) tento týden uvedl, že návrh zákona nyní předkládá kabinetu.
Mluvčí ÚOHS Martin Švanda sdělil, že názor úřadu na novelu zůstává stejný, tedy že byrokracii neřeší, naopak přidává nové procesní úkony.
Šéf antimonopolního úřadu: Reálné ceny potravin v Česku neznáme

Autoři dopisu upozornili, že při rozhodování o veřejných zakázkách lze při uplatnění všech opravných prostředků napadnout výsledek až pětkrát, zatímco 24 z 27 zemí Evropské unie má nanejvýš třístupňové rozhodování. „Současný systém je zdlouhavý a funguje opačně, než by měl. Nepřináší zprůhlednění ani úspory – právě naopak. Způsobuje zdržování nebo úplný krach veřejných zakázek,“ uvádí dopis.
Přicházíme o miliardy
Podle autorů systém nahrává těm, kteří chtějí veřejné zakázky zdržovat nebo ovlivňovat. „Odpůrci zdržují realizaci zakázek o dlouhé měsíce či roky a dodavatelské ceny každým dnem rostou. Uchazeči o veřejné zakázky se zdržením počítají a rovnou nabízejí nadsazené ceny. Každoročně tak zbytečně přicházíme o miliardy z kapes nás všech,“ napsali v dopisu. Zdržování veřejných zakázek potom podle nich brzdí hospodářský růst.
Autoři dopisu, mezi nimiž jsou například Martin Wichterle ze společnosti Wikov, Petr Borkovec z Partners Banky, Martin Hájek z Livesportu, Jan Barta z Pale Fire Capital či Libor Winkler z investiční skupiny RSJ, apelují na vládu, aby do konce volebního období přijala zákon, který by činnost ÚOHS reformoval. Zároveň připomínají, že vláda se k takové reformě na počátku svého mandátu sama zavázala.
Mluvčí ÚOHS Švanda řekl, že se ve výzvě objevují nepřesné informace a sami podnikatelé v ní uvádějí, že se veřejných zakázek neúčastní, a nemají tak s veřejným zadáváním zkušenosti. Je tedy otázkou, do jaké míry jsou schopni posoudit složitou problematiku veřejného zadávání a jeho přezkumu nebo přínosy a negativa navrhované reformy.
Kulhánek tento týden uvedl, že návrh na reformu ÚOHS předkládá kabinetu. Před říjnovým nástupem současného ministra do funkce pracoval na reformě i jeho předchůdce Ivan Bartoš (piráti). Ten dříve uvedl, že její prosazování bylo jedním z důvodu jeho odvolání z kabinetu.
Bartošův návrh počítal s tím, že by ÚOHS rozhodoval jen v jedné instanci místo dvou a následně by mohl jít spor rovnou ke správnímu soudu. Zároveň by úřad rozhodoval kolektivně v komisích, dosud má poslední slovo předseda úřadu. Cílem reformy bylo především zrychlit výběr a přezkum veřejných zakázek a také snížit pravomoci předsedy úřadu.
Původní návrh Kulhánek z vlády stáhl, nyní předkládá jeho upravenou verzi. Podle ní externí odborníci nebudou součástí komisí a ÚOHS také bude mít i nadále možnost zablokovat zakázku. Zadavatel pak bude moci zažádat o zrušení rozhodnutí. Kulhánek nicméně upozornil, že zůstanou téměř v původní podobě čtyři z pěti pilířů. Bartoš ocenil, že důležité části reformy v návrhu zůstaly.
Mluvčí ÚOHS k novele řekl, že není krokem správným směrem. „Pokládáme tento návrh za radikální zásah s nepředvídatelným dopady na veřejné zadávání, který nepřinese výsledky, jež slibují jeho předkladatelé. Byrokracii a těžkopádnost ve veřejném zadávání návrh nijak neřeší, ale naopak přidává některé nové povinné procesní úkony,“ uvedl Švanda.
Dodal, že návrh trpí značnými nedostatky jak z pohledu speciální úpravy veřejných zakázek, tak na úrovni správního práva.
Reforma antimonopolního úřadu, která osekává pravomoci Mlsny, se přepracuje
