Článek
Aplikaci si nechaly vyvinout České dráhy (ČD), aby ji do konce prázdnin zavedly na všech zhruba osmdesáti železničních tratích s nejnižším stupněm zabezpečení o celkové délce asi 1700 kilometrů.
Pilotní projekt začne národní dopravce, který za posledních deset dnů eviduje kvůli nehodám škody v řádu desítek milionů korun, zkoušet na prvních třech tratích.
Mezi Karlovými Vary a Potůčky, Chocní a Litomyšlí a Domažlicemi a Tachovem by mohla být nová aplikace po proškolení strojvedoucích zavedena do konce týdne. Do tří týdnů by měla být odzkoušena, a pokud se osvědčí, tak bude zavedena plošně.
Další incident na železnici: Dva mrtví na přejezdu bez závor a světel na Rychnovsku
„S vývojem aplikace jsme začali okamžitě po nehodě v Perninku, což je jedna z tratí, kde není zabezpečovací zařízení, a vše je tady na strojvedoucích, kteří se hlásí dispečerům,“ uvedl ve čtvrtek po poledni při tiskové konferenci v Karlových Varech předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.
Mobilní aplikace, která funguje na principu sdílení dat o poloze z navigačních satelitů, tedy GPS, bude součástí tabletů, kde má každý strojvedoucí všechny pokyny pro danou trasu.
Aplikace není podle Nebeského systémovým řešením a nemá nahradit stávající zabezpečovací zařízení, ale má se stát podpůrnou pomůckou.
Strojvedoucí: Ve skutečnosti naspíme ještě méně, než daných šest hodin
V případě, že strojvedoucí dojede do stanice, kde dochází ke křížení vlaků, aplikace ho upozorní na povinnost hlásit se dispečerovi. Pokud se přesto rozjede bez ohlášení a v protisměru pojede vlak, aplikace oběma strojvedoucím zobrazí pohyb blížících se souprav a zároveň je zvukově upozorní na nebezpečí střetu.
Překážku na trati by měla nová aplikace rozpoznat a upozornit na ni strojvedoucího ve vzdálenosti pěti set metrů. Tam, kde je špatný mobilní signál, umí nová aplikace pohyb vlakových souprav předvídat, přičemž se následně aktualizuje ve chvíli, kdy se vrátí do lokality s mobilním připojením.
Další novinkou, kterou chtějí ČD zavést, je povinnost strojvedoucích hlásit se dispečerovi v každé stanici. Nikoliv jako dosud pouze ve stanicích s křížením. Složky integrovaného záchranného systému by měly novou aplikaci od ČD získat zdarma, podobně ji bude národní dopravce nabízet i soukromým provozovatelům železniční dopravy v republice.
Havlíček: Rychleji zabezpečíme přejezdy
„Klíčové pro zdolání událostí a následných zdravotních komplikací je co nejdříve identifikovat místo nehody,“ pochvaloval si záměr drah náměstek karlovarského krajského ředitele hasičů Oldřich Volf.
Poznamenal, že zásahy na železnici jsou pro hasiče jedny z nejobtížnějších, protože je těžké se k trati na mnoha místech dostat. Na některých železničních tratích jsou až dvoukilometrové úseky, kam nevede žádná cesta a je možné se tam dostat jedině po kolejích.