Hlavní obsah

Řada továren zůstává v Číně kvůli koronaviru zavřená

Řada továren v Číně zůstává po novoročním volnu, které bylo prodlouženo kvůli epidemii nového koronaviru, zavřená i v pondělí. Místní úřady se tím snaží zamezit šíření nákazy. Zastavení provozů dopadá na druhou největší světovou ekonomiku a globální dodavatelský řetězec. Automobilky se potýkají s nedostatkem součástek od čínských dodavatelů.

Foto: Stringer, Reuters

Čínský dělník dezinfikuje továrnu před obnovením provozu.

Článek

Foxconn, největší smluvní výrobce elektroniky na světě a dodavatel Applu, dostal povolení úřadů znovu po dvou týdnech otevřít obří závod v Čeng-čou na severu země.

Nemůže ale zatím obnovit provoz v továrně v jihočínském městě Šen-čen, kde se mají vyrábět letošní modely iPhonů. Do závodu v Čeng-čou se v pondělí ovšem vrátilo sotva 16 000 lidí, tedy méně než deset procent zaměstnanců, napsala agentura Reuters s odvoláním na obeznámené zdroje.

Koronavirus: Výrobce iPhonů Foxconn spouští linky na roušky

Ekonomika

Mnoho zaměstnanců čínských společností se před volnem u příležitosti oslav lunárního nového roku vracelo do domovských měst. Uzavírky celých regionů a měst nyní ztěžují přesuny po Číně. Analytici Citibank odhadují, že v úterý se do práce bude moct dostavit pouze 30 procent zaměstnanců.

Odříznuté od světa

Uzavírku svých závodů prodloužilo několik velkých automobilek. Francouzská PSA Group a japonská Nissan Motor uvedly, že jejich výrobní linky budou stát do pátku. Němečtí výrobci Volkswagen a BMW a japonské automobilky Toyota a Honda Motor chtějí výrobu v Číně znovu nastartovat příští týden.

Francouzský výrobce součástek pro auta Valeo nechá své tři závody ve městě Wu-chan, epicentru nákazy, zavřené nejméně do 13. února. Provoz v Číně naopak obnovují americké automobilky Tesla, Daimler a Ford Motor.

Koronavirus má už přes 800 obětí, překonal tak epidemii SARS

Svět

Čínská provincie Chu-pej s metropolí Wu-chan zůstávají odříznuté od okolního světa. Závody zde mají mimo jiné japonská Honda (jeden dokonce ve Wu-chanu), americká automobilka General Motors (GM) a čínská Dongfeng Motor.

Hyundai Motor minulý týden uvedla, že zastaví na několik dní výrobu v Jižní Koreji, protože kvůli opatřením proti šíření nového typu koronaviru nemá díly z Číny. Dodavatelé jihokorejské automobilky sice od té doby provoz obnovili, ale objem je podle Hyundai zanedbatelný. Kia Motors ze stejného důvodu zavřela tři jihokorejské továrny; jedna z nich obnoví provoz v úterý.

Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) varovala, že kvůli nedostatku dílů z Číny by mohla pozastavit výrobu v Evropě. Japonská Suzuki v pátek uvedla, že zvažuje odebírat součástky jinde než v Číně. Chce se tak vyhnout narušení výroby v Indii, která je jejím největším trhem.

Co se týče čínských závodů jihokorejského výrobce elektroniky Samsung Electronics, v pondělí se rozjely výrobní linky v továrně na domácí spotřebiče. Výroba čipů v městě Si-an v centrální Číně běží, zatímco výroba televizí v Tchien-ťin u Pekingu bude znovu spuštěna 17. února, informoval mluvčí společnosti.

Čínský internetový gigant Tencent Holdings požádal zaměstnance, aby do 21. února dále pracovali z domova.

Související témata:

Výběr článků

Načítám