Článek
Změna souvisí s přísnější evropskou normou kvality a ekologičtějším přístupem.
„Tento benzin obsahuje až deset procent obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu,“ potvrdil Orlen Unipetrol s tím, že v jeho síti nahradí E10 v oktanové hladině 95 dosavadní E5 od 1. ledna.
Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu má E10 větší obsah biosložky a kyslíku a zlepšuje spalování. Většina aut je na to uzpůsobena.
Benzin zlevní až ke 38 korunám. Nahrává tomu i stabilní kurz české měny
„E10 lze tankovat téměř do všech benzinových automobilů vyrobených po roce 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4,“ konstatoval Loula.
Škoda Auto již dříve sdělila, že všechny její současné modely na benzin mohou palivo tankovat. Ale například u felicií vyrobených mezi lety 1994 a 2001 bude nutný servisní zásah, byť za pár stovek.
„Jedná se o výměnu gumových těsnicích kroužků u palivových vstřikovacích jednotek. Těsnění by se měla dát sehnat jako neoriginální díly u neznačkových prodejců,“ upřesnil Loula.
Pro staré vozy, veterány, doporučuje používat benzin v kategorii Super plus na bázi ethyl terc-butyl-etheru v kvalitě E10. U Orlenu nese označení Verva 100.
Evropská asociace výrobců dlouhodobě aktualizuje seznam vozidel, pro které není E10 vhodné. Jedná se o první generace modelů Mercedes se systémem přímého vstřikování paliva z let 2002 až 2005 nebo o Fiat Multipla s motorem 1,6 16V.
Nové palivo nepatří ani do Fordu Mondeo 1.8 SCI vyrobeného mezi lety 2003 a 2007, ani do jeho druhé generace se stejným motorem.
Přehled o E10 a jeho kompatibilitě nabízí web E10 info.eu. Například Peugeot zde uvádí, že E10 není problém u žádného z jeho modelů vyrobených po roce 2000.
Horší je to u motocyklů, které se mnohdy provozují mnohem déle než auta. Například Kawasaki ER 5, která je u nás stále oblíbená zejména motocyklovými začátečníky, byť se vyráběla už v letech 1997 až 2006, „má smůlu“.
V seznamu kompatibilních modelů nefiguruje, takže čerpání E10 do ní je bez záruky.
Kompatibilní by měl být až modelový nástupce ER 6 vyráběný od roku 2006. Pro předchozí model bude tedy nejspíš řešením přejít na „veteránský“ benzin, tedy sto oktanů.
S biopalivem nestát
K přimíchávání biosložek do paliv se nemálo techniků staví negativně, a to u naftových motorů a motocyklů.
„Biosložky zanášejí karburátory, respektive vstřikovací soustavu, zejména pokud se s motocyklem nejezdí, a to už po třech měsících,“ řekl Právu mechanik Hubert Pilař z Nymburka.
Sám má na dílně silniční Kawasaki nebo skútr Honda, znehybněné kvůli zanesenému palivovému systému. Hondu majitel koupil novou, ale delší dobu stála. Výměna vstřiku si vyžádá kolem 20 tisíc korun.
„Nepomáhá ani čištěním ultrazvukem. Nezbývá nic jiného než jezdit a nenechávat to dlouho v nádrži a palivovém systému,“ dodal Pilař.
Servisní technici také doporučují hlavně na zimu do motorek natankovat Vervu 100.
To, že mnoho motoristů biosložkám v palivu neholduje, ukazuje i poptávka u čerpací stanice EuroOil.
Tato síť patří státní společnosti Čepro. Prodává paliva bez biosložek, jelikož firma zajišťuje paliva pro státní hmotné rezervy, a tato paliva jsou bez biosložek, aby mohla být déle skladována a nedocházelo k nežádoucím změnám.