Hlavní obsah

První vysokorychlostní trať v Česku je blízko povolení

6:06
6:06

Poslechněte si tento článek

První vysokorychlostní trať v Česku by měla vzniknout na Moravě. Letos by měly získat důležité povolení o vlivu na životní dva tamní úseky, ujišťují ministerstvo dopravy a Správa železnic. Česko má za Evropou ve výstavbě rychlé železnice desítky let zpoždění a i po povolení úseků na Moravě si na jejich dokončení ještě několik let počká.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Vizualizace vysokorychlostní trati u Roudnice nad Labem.

Článek

Za hodinu z Prahy do Brna nebo do Drážďan, tak by mělo u nás jednoho dne vypadat cestování rychlovlaky, které budou dosahovat rychlosti až 320 kilometrů v hodině. Zatím je to ale hudba budoucnosti.

První úseky vysokorychlostních tratí by se u nás měly začít stavět na Moravě podle posledních plánů od roku 2028 a hotové by mohly být v roce 2033. V případě spojení do Německa si pak Češi počkají spíše patnáct i dvacet let.

„Během několika příštích měsíců budeme mít povolení EIA o vlivu na životní prostředí pro první úsek vysokorychlostní tratě Moravská brána,“ řekl začátkem března ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na konferenci o financování rychlých tratí. Trať má vést z Brodku u Přerova do Ostravy.

Vysokorychlostní železnice na východě Prahy zamíří do tunelů

Hlavní město Praha

Ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier uvedl, že podle jeho informací by povolení EIA pro první trať mohlo přijít již do konce března.

Doplnil také, že do konce roku doufá v povolení EIA i u další rychlostní trati, jež je označená Jižní Morava. Ta vede z Brna směrem na jih k rakouské hranici.

„Jakmile dostaneme povolení, můžeme přistoupit k výkupu pozemků. Mnohde jsme již majitele předem informovali, že přijdeme,“ dodal Bazgier.

Foto: Správa železnic

Schéma VRT v České republice.

Zpoždění za Evropou

V zemích jako Francie a Španělsko jezdí rychlovlaky už desítky let. Vysokorychlostní tratě jsou i v Německu a Rakousku. Poláci se chystají do pár let stavět rychlodráhu z Katovic k hranicím ČR.

V Česku se o rychlých tratích dlouho mluvilo, jejich rozvoj ale odsouhlasila vláda až v roce 2017. Od té doby se plánované termíny již jednou posunuly zhruba o tři roky. „Důvodem jsou i politická rozhodnutí krajů. Někde projít zásadami územního rozvoje trvá pět let,“ komentoval to Bazgier.

Konkrétní kraje nejmenoval, ale velmi dlouhé debaty trvaly například v Ústeckém kraji, který trasu rychlodráhy nakonec schválil loni v létě.

Budování rychlých tratí vyjde na desítky až stovky miliard korun. Náklady na kompletní síť stát naposledy odhadoval na 800 miliard korun. Pro představu, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na dálnice, obchvaty a železnice je pro letošní rok 160 miliard korun.

První úseky tratí by proto stát rád stavěl formou PPP, kdy dochází k partnerství státu a soukromého sektoru. Ta se osvědčila nedávno při dostavbě dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.

Ministr Kupka připomněl, že vláda pro spolupráci PPP vybrala tři úseky vysokorychlostní železnice. Konkrétně jde o VRT Moravská brána o délce 91 kilometrů s náklady 96 miliard korun, VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Rakvicemi o délce 39 kilometrů s náklady 23 miliard korun a rychlé spojení Střední Morava mezi Brnem a Přerovem o délce 75 kilometrů s náklady 60 miliard korun. Poslední z těchto úseků má být stavěn na rychlost 200 kilometrů za hodinu.

Harmonogram připravovaných staveb rychlých tratí

VRT Praha jižní větev (vč. Jahodnické spojky)

Počátek realizace v roce 2031/2032, zprovoznění v roce 2035/2036

VRT Praha severní větev (4. kolej Praha – Libeň)

Počátek realizace v roce 2028/2029, zprovoznění po roce 2032

VRT Polabí a VRT Střední Čechy

Realizace v roce 2030, zprovoznění v roce 2035

VRT Vysočina I a II

Počátek realizace v roce 2031, zprovoznění v roce 2035/2036

VRT Moravská brána I a II

Počátek realizace v roce 2028, zprovoznění v roce 2033

RS Modernizace trati Brno – Přerov

Počátek realizace v letech 2025 až 2027

VRT Jižní Morava

Počátek realizace v roce 2028, zprovoznění v roce 2033

VRT Podřipsko

Počátek realizace v roce 2030, zprovoznění v roce 2035

Krušnohorský tunel

Počátek realizace na konci roku 2029/začátkem roku 2030, zprovoznění v roce 2040

Správa železnic již podepsala smlouvu s Mezinárodní finanční korporací, subjektem skupiny Světové banky, o poskytování transakčního poradenství pro připravovaný PPP projekt vysokorychlostní tratě v úseku Brodek u Přerova–Ostrava-Svinov, tedy zmíněné Moravské brány.

V takzvané PPP spolupráci vzniká dlouhodobý smluvní vztah, uzavřený většinou na 15 až 30 let. Dodavatel provede zakázku, přebírá všechna smluvní rizika a zajišťuje údržbu. Po zprovoznění zadavatel, tedy stát, zakázku financuje pravidelnými platbami po dobu trvání smluvního vztahu. Zároveň je od začátku vlastníkem všech staveb, produktů a dodaných služeb a po uplynutí smlouvy převezme od soukromého sektoru i provoz a údržbu.

Anketa

Kdy očekáváte, že budou po Česku jezdit rychlovlaky?
Za deset let
13,3 %
Za dvacet let
45 %
Nikdy
41,7 %
Celkem hlasovalo 1003 čtenářů.

Krušnohorský tunel se stále řeší

Příprava rychlých tratí mezi Prahou a Brnem a do Německa je pomalejší. Na úsek mezi Prahou-Běchovicemi a Světlou nad Sázavou se Správa železnic chystá podat žádost k ministerstvu životního prostředí letos a tendr na dodavatele by mohl být vyhlášen v roce 2029, uvedl Bazgier.

Propojení do Německa čelí výzvě v podobě Krušnohorského tunelu. O jeho podobě se stále jedná s Německem. Zatímco budoucí propojení rychlých tratí s Rakouskem a Polskem bude podle Správy železnic prakticky bez problémů, jednání s Německem jsou mnohem složitější.

Celkem přes 30 kilometrů dlouhý Krušnohorský tunel by měl být s 18 kilometry v sousední zemi nejdelším železničním tunelem v Německu. Podobné projekty tunelů se podle Správy železnic v Evropě běžně deset let připravují a deset let staví. Optimistický termín dokončení Krušnohorského tunelu je rok 2040.

Správa železnic také už ví, jakou podobu bude mít například vysokorychlostní trať v oblasti Prahy 15 a Dolních Měcholup. Centrální komise ministerstva dopravy rozhodla, že vlaky z Vršovic do Běchovic pojedou převážně pod povrchem krátkými tunely a otevřenými zářezy.

RegioJet má levnější jídlo než České dráhy. S objednávkou ale může být potíž

Ekonomika

Výběr článků

Načítám