Hlavní obsah

První obec se zbavila kamiónů

Právo, Hynek Paštěka
PRAHA

Obyvatelům Dolních Břežan nedaleko Prahy došla trpělivost s kamióny, které si jejich obcí zkracovaly cestu mezi dálnicemi D1 a D5. Po jednáních, která se táhla téměř tři čtvrtě roku, si mohou oddechnout. Nákladní auta s hmotností nad dvanáct tun od pondělí jejich obcí projíždět nesmějí.

Článek

"Je to první případ, kdy nás o něco takového nějaká obec požádala. Celý proces trval několik měsíců, museli jsme postupovat v součinnosti s policií, místní samosprávou a krajem, který je správcem silnic druhé třídy. Dolní Břežany si nakonec mohly umístit značky o zákazu vjezdu vozidlům o hmotnosti vyšší než dvanáct tun," řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka s tím, že na zákaz upozorňují šoféry značky už na dálnicích.

Místní zákazu tleskají

Podle něho není vyloučeno, že o podobný zákaz budou usilovat i další obce. "Na příkladu Dolních Břežan je vidět, že jsme ochotni k diskusi o rozumných návrzích a že nejsou občané ve vztahu ke kamiónové dopravě bezmocní," dodal.

Obyvatelé Dolních Břežan situaci vítají, podle jejich názoru byla už situace v obci neúnosná. "Se zákazem samozřejmě souhlasím, řidiči náklaďáků tady jezdí doslova jako prasata. Jsou tady děti a bylo jenom otázkou času, kdy se tady něco stane. Tahle silnice není na takový provoz vůbec stavěná," řekla Právu místní obyvatelka Pavlína Foxová.

"On už ten zákaz platí? To je zajímavé, dnes mě jeden kamión málem smetl," divil se včera Aleš Slavíček. Jen při krátkém pohledu bylo totiž vidět, že si řidiči těžkých náklaďáků ještě na zákaz nestačili zvyknout. Nové značky totiž stačily odradit jen některé z nich, kteří své vozy otočili, zbytek pokračoval v cestě jakoby nic.

"Spoléháme se jak na pomoc Policie České republiky, tak i na strážníky z Prahy, kteří by měli zákaz průjezdu kamiónů naší obcí kontrolovat," řekl Právu starosta Dolních Břežan Věslav Michalik.

Jižní spojkou ještě pomaleji

Břežanští se tedy kamiónů zbavili, ale celá situace vyústí v ještě větší zátěž již tak tragicky přetížené Jižní spojky. Přes ni totiž všechny náklaďáky, které budou zákaz dodržovat, musí projet. Řešením je jedině vnější pražský městský okruh, který by měl být v této lokalitě hotov nejdříve v roce 2010.

Související témata:

Výběr článků

Načítám