Článek
Je krátce před půl devátou ráno. K nástupišti na hlavním nádraží v Ústí nad Labem přijíždí černošedá jednotka provozovaná dopravní společností RegioJet. Ranní špička už pominula, a dovnitř tak nastupuje o poznání méně lidí.
Vlak se za chvíli rozjíždí a přes stanice jako Litoměřice, Mělník či Poděbrady směřuje do Kolína, odkud se pak zase vrací zpět. Odpoledne si stejnou trasu střihne ještě jednou. Takto bude souprava 665 jezdit ve zkušebním provozu na rychlíkové lince R23 tři až čtyři měsíce.
Novou jednotku vyrobila největší firma v oboru kolejových vozidel na světě, China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). Jde o první vlak z Číny, který jezdí po české železnici.
RegioJet posílil spoje na Slovensko, chystá vlaky do Berlína
„Testovací provoz zajišťuje společnost RegioJet, avšak vlastníkem jednotky je společnost CRRC,“ potvrzuje PR manažerka českého dopravce Alexandra Janoušek Kostřicová.
„Máme s ní najet padesát tisíc kilometrů s cestujícími, a co bude potom, to ještě není rozhodnuto,“ dodává regionální manažer vlakové dopravy Petr Hudák.
Jednotka je v Česku již několik let. Soupravy Sirius totiž v roce 2016 nakoupil dopravce Leo Express a na další vozy měl opci, později však zakázku zrušil. Čínský dodavatel chtěl certifikace dokončit, a pro testovací provoz se tak nabídl právě RegioJet.
„Celková délka vlaku je 112 metrů, maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu a maximální kapacita je tři sta osob,“ přibližuje tichý elektrický stroj Hudák. „Čínská stopa“ na vlaku podle něj příliš patrná není. „Jednotka byla vyráběna pro český trh, takto sem dorazila, žádné úpravy jsme nedělali,“ vysvětluje.
Polohovací bidýlka
„Snad jen vnitřní prostory jsou o něco užší a menší, než jsme na standardních vlakových jednotkách zvyklí,“ pokračuje Hudák v představování vozů. „Na druhou stranu nabízí mnohem více sedaček a každá má svoji zásuvku, elektrickou a USB,“ říká.
K dispozici jsou jak jednoduše polohovatelná sedadla s prostornými stolečky v první třídě, tak raritní místa ve druhé třídě, jež jsou pro tuzemské pasažéry úplnou novinkou. „A to jsou takzvané polosedačky na polostání nebo polosezení, jak to kdo vezme. V českých kotlinách na to skutečně nejsme zvyklí,“ popisuje Hudák.
Tato specifická místa nabízejí jen úzký, omezený prostor. Cestující při cestě stojí a o „polosedačky“ se mohou opřít. I tato „bidýlka“ se však dají polohovat a k dispozici je k nim malý vyklápěcí stoleček.
O podobném způsobu cestování již v minulosti uvažoval například letecký dopravce Ryanair. Šéf společnosti Michael O’Leary chtěl umožnit lidem absolvovat let vestoje, bez pásů v zadní části letounu, ze kterého by se odstranily poslední řady sedadel. Ceny letenek „na stání“ by byly dostupnější než na sezení a leteckou přepravu by si tak podle něj mohlo dovolit více lidí.
Jen na krátkou trasu
„Bidýlka“ ve vlaku Sirius neslouží podle Hudáka primárně k přepravě na dlouhé trasy. „Jsou to sedačky určené na krátkodobou jízdu, které se právě na naši linku hodí, protože máme docela blízko jednotlivé zastávky,“ myslí si.
„Novinka lidi zaujme, nijak zvlášť z toho nejsou překvapení,“ zmiňuje po prvních pozorováních. „A myslím si, že zejména studenti, kteří jezdí trasu Kolín – Lysá nad Labem a podobně, toho budou hojně využívat,“ tipuje.
Že si nová sedadla chtějí vyzkoušet především mladí lidé a studenti, potvrzuje i vlaková průvodčí, se kterou na palubě Novinky mluvily.
V rezervačním systému dopravce však možnost zakoupení jízdenky na tato specifická místa nenajdete. „Na tato místa místenky neprodáváme. Jsou tedy volně přístupná,“ vysvětluje Novinkám PR manažerka Kostřicová.
Testovací spoje jsou v jejich jízdním řádu označeny červeným trojúhelníkem s popisem „Mimořádnost na trati - Spoj je veden moderní elektrickou jednotkou řady 665 černé barvy“.