Článek
Bílý letoun se zelenými a modrými prvky a nápisem C919 na ocase se odlepil z ranveje šanghajského letiště před několika tisíci hodnostářů, leteckých pracovníků i nadšenců. Stroj zatím nevezl cestující, jen pět pilotů a techniků. Událost živě vysílala státní televize CCTV. Letoun letěl rychlostí 290 až 300 kilometrů za hodinu ve výšce tři tisíce metrů.
Stroj C919 je prvním velkým dopravním letounem, který byl vyvinut v Číně v souladu s mezinárodními standardy. Konkurovat by měl letadlům Airbus A320 a Boeing 737. O nákup stroje již dříve projevily zájem například irské nízkonákladové aerolinie Ryanair.

Posádky čínského dopravního letadla C919 zdraví po prvním letu diváku na letišti v Šanghaji
Projekt C919 je jednou z několika iniciativ čínského vedení, které chce Čínu přeměnit z levné "továrny světa" ve výrobce vyspělých technologií. Vývoj letadla začal v roce 2008, kvůli problémům ve výrobě se ale výrazně zpozdil za původním plánem, který předpokládal první let už v roce 2014.
Analytik S' Ťing-če ze společnosti Sinolink Securities v této souvislosti poznamenal, že letectví je pro podnikání složitý obor, v něž jsou nutné dlouhodobé zkušenosti. Boeing je sbírá už sto let a Airbus více než čtyřicet.

Čínský letoun C919 po přistání
Čína nyní usiluje o certifikaci letounu evropskými a americkými úřady a míří i dál; ve spolupráci s Ruskem plánuje vývoj širokotrupého letounu. COMAC a ruská společnost United Aircraft Corp v listopadu oznámily, že už zahájily průzkum možných dodavatelů, uvedla agentura Reuters.