Článek
„Byl to jeden z největších kostlivců, který vypadl ze skříně po nástupu naší vlády, když jsme začali dělat pořádek ve Správě státních hmotných rezerv,“ řekl Sobotka.
Kauza Viktoriagruppe propukla v roce 2014, kdy zkrachovala firma, u níž měla Česká republika v Německu naftu uloženou. Podle Sobotky bylo zbytečné naftu v Německu mít, když ji mohl stát bez problémů skladovat na svém území.
„Pro mě je postup vlády v roce 2010 nepochopitelný. Nerozumím tomu a je pro mě záhadou, proč v situaci, kdy měl stát vlastní kapacity svých státních firem, se vláda rozhodla, že tyto zásoby bude ochraňovat zcela soukromá společnost na území jiného státu,“ uvedl Sobotka.

První vlak s českou naftou, který do skladu ČEPRO v Třemošné dorazil z Bavorska.
Podle Sobotky je potřeba věc důkladně vyšetřit. Správa státních hmotných rezerv (SSHR) už podala trestní oznámení v České republice i v Německu.
„Příběh Viktoriagruppe Německu začal rozhodnutím mých předchůdců v roce 2010, kdy došlo k záměně ropy za naftu, která byla uskladněna v Německu,“ připomněl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr.
První várka nafty byla v bavorském Kraillingu naložena v úterý, vlak s ní vyrazil na cestu o den později. Nafta bude do Třemošné převezena postupně, a to v celkem sedmdesáti vlacích. Hotovo by mělo být v polovině příštího roku. Pátečního odplombování vagónu se zúčastnili i zástupci německé spolkové vlády i bavorské zemské vlády.
Česká republika má v Kraillingu uskladněnou naftu v hodnotě 1,2 miliardy korun. Poté, co firma Viktoriagruppe skončila v insolvenci, se k ní ale dva roky nemohla dostat.

Vzorek české nafty, který byla uskladněna a zablokována v Bavorsku.
Převozu nafty do Česka dříve bránila rozbitá železniční vlečka v areálu skladu. Věci se daly do pohybu až poté, co po zkrachovalé společnosti převzala firma Krailling Oils Development. Ta vlečku opravila a zprovoznila.
Stát uskladnil část zásob nafty v Německu na základě dodatku smlouvy z roku 2004, kterou uzavřela Správa státních hmotných rezerv (SSHR). Ta od kroku očekávala úsporu v řádech desítek miliónů korun.