Článek
„Průmyslová produkce v lednu 2024 meziročně stagnovala a pohybovala se zhruba na úrovni roku 2021. Pokračoval růst ve výrobě motorových vozidel. Výraznější poklesy můžeme i nadále vidět u těžby uhlí, hutnictví a slévárenství či výroby stavebních hmot,“ uvedl Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.
Meziroční pokles o 11 procent vykázala také výroba strojů a zařízení. Dvouciferným tempem naopak vzrostla menší odvětví jako například papírenský a oděvní průmysl nebo ostatní zpracovatelský průmysl.
Hodnota nových zakázek průmyslových firem v lednu meziročně klesla o 2,7 procenta. Ubylo i pracovníků v průmyslu, když průměrný evidenční počet zaměstnanců se proti lednu 2023 snížil o dvě procenta.
Meziměsíční pokles v průmyslu jde především za výkonem v automotive. „Hlavní příčina poklesu byla výroba automobilů, která se meziměsíčně snížila o téměř 12 procent, naopak v prosinci vzrostla o 10 procent a patřila mezi tahouny prosincové průmyslové výroby,“ podotkl hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler.
Stagnace je zklamáním
Analytici čekali, že leden přinese v meziročním srovnání dvouprocentní růst, stagnace je tak zklamáním. „I když dnešní číslo vyznívá spíše negativně, nic zásadního se nemění. I přes nízkou nezaměstnanost a slabší korunu se domácímu průmyslu nedaří nikterak skvěle. Chybí domácí i zahraniční poptávka,“ zhodnotil analytik společnosti Citfin Tomáš Volf.
„Z meziročního pohledu jsou čísla méně volatilní a výroba automobilů zpomalila svůj meziroční růst z prosincových 12 procent na lednových 6 procent. I s tímto mírnějším růstem patřil automotive mezi odvětví, která nejvíce přispěla k meziročnímu růstu průmyslu,“ uvedl Seidler.
Odhad růstu v průmyslu za celý letošní rok se podle něj začíná přehodnocovat směrem dolů k úrovni kolem půldruhého procenta. „A to i proto, že automotive nebude moci přispět k růstu takovým dílem jako loni,“ dodal.