Hlavní obsah

Průlomový verdikt: Banka musí klientovi vrátit poplatky za vedení úvěru

Praha
Aktualizováno

Obvodní soud v Praze 5 ve čtvrtek rozhodl ve sporu o vrácení úvěrových poplatků ve prospěch klienta banky. Hypoteční banka, u které čerpal úvěr, mu musí peníze vrátit, oznámili představitelé iniciativy Poplatkyzpet.cz. Rozsudek je podle nich průlomový. Podobný spor vede 128 000 klientů bank, kteří žádají vrácení úvěrových poplatků prostřednictvím této služby.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Čtvrteční rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní, reagovala Hypoteční banka.

"Jsme překvapeni, že soud se přiklonil k tomuto rozhodnutí, a to zejména z toho důvodu, že v bankovním sektoru panuje silné konkurenční a transparentní prostředí. Klienti si bankovní ústav volí dobrovolně a do smluvního vztahu vstupují na základě jasně prezentovaných smluvních podmínek. Jsme připraveni využít všech prostředků nabízených právním řádem ke zvrácení tohoto rozhodnutí, neboť účtování bankovních poplatků považujeme za oprávněné," sdělila mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová.

Klient Hypoteční banky Michal Novák žádal vrácení částky 4200 korun, kterou bance zaplatil na poplatku za správu úvěru v měsíční výši 150 korun.

"Soudce Martin Šalamoun rozhodl ve prospěch klienta banky, a potvrdil tím, že účtování poplatků za vedení úvěrových účtů je nezákonné, stejně tak jako již dříve rozhodly i zahraniční soudy. Soudní rozhodnutí je tak jasným důkazem pro klienty služeb Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com, že se dočkají vrácení svých peněz," uvedli zástupci jednotlivých serverů.

Historický průlom

"Jedná se o historické a přelomové rozhodnutí českého soudnictví," uvedl Petr Toman, který službě Poplatkyzpet.cz poskytuje právní poradenství.

Podle Patrika Nachera, majitele serveru Bankovnipoplatky.com, je dnešní výsledek soudu velmi významný, jelikož může celou kauzu posunout jiným směrem. "Banky mají konečně před sebou jasné precedentní rozhodnutí a měly by si uvědomit, že v případě, kdy budou na naše výzvy o vrácení bankovních poplatků stále reagovat zamítavě a usilovat o soudní řízení, bude je to stát nemalé peníze na soudních výdajích," dodal Nacher.

"Pokud ani teď banky nezmění názor, je to výsměch českým spotřebitelům i justici a spravedlnosti. Pak nás čeká největší smršť žalob v historii justice, ve které bankám ukážeme, že nerespektování práv českých spotřebitelů a spravedlnosti se nevyplácí," tvrdí provozovatel serveru Jdeto.de Petr Němec.

Poplatky chce vrátit 128 tisíc lidí

Služba Poplatkyzpet.cz, která pro klienty bank získává zpět údajně neoprávněně inkasované úvěrové poplatky a zároveň usiluje o jejich zrušení do budoucna, prodloužila kvůli velkému zájmu termín pro zasílání plných mocí do 20. dubna. Společnosti BSP Lawyer Partners bylo dosud doručeno 128 000 plných mocí. [celá zpráva]

Projekt rozeslal bankám jménem všech klientů, kteří BSP Lawyer Partners zplnomocnili k zastupování, výzvy k jednání. Banky na ně prý reagují zamítavě, takže iniciativy vyzvou klienty k tomu, aby souhlasili s řešením soudní cestou. [celá zpráva]

Tuzemské banky čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února. Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.

Související témata:

Výběr článků

Načítám