Článek
„I z pohledu provozního hospodaření můžeme být lehce optimističtí, protože jsme se dostali do mírně kladného výsledku a zastavili jsme další prohlubování zadluženosti naší společnosti. Rok 2021 byl rovněž ve znamení obnovování spojení a navýšení počtu frekvencí do již obsluhovaných destinací. Přivítali jsme pět zcela nových dopravců a přidali spojení do šesti nových destinací, včetně vzdálených exotických míst. Svou provozní základnu v Praze v listopadu otevřel německý dopravce Eurowings,“ okomentoval uplynulý rok předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Podle letecké agentury ACI Europe patří česká letecká doprava k nejhůře zasaženým zemím covidovou krizí v Evropě. Kritické bylo podle letiště zejména jaro, kdy počty cestujících klesly na minimum, v létě se ovšem začala už situace zlepšovat.
Mateřská společnost Letiště Praha loňský rok uzavřela s hrubým ziskem 190 milionů korun. Meziročně se tak přehoupla ze ztráty 459 milionů korun v roce 2020. Menší provoz letiště podle Pose využilo pro modernizace a opravy své infrastruktury, které předloni kvůli velkým ztrátám pozastavilo. „Kladli jsme také důraz na udržitelný rozvoj. S tím souvisí i posílení finanční stability celé skupiny. S konsorciem bank jsme uzavřeli úvěrový rámec ve výši sedmi miliard korun. Z poskytnutého úvěru budeme částečně financovat také plánovaný udržitelný rozvoj,“ dodal Pos.
Letní letový řád nabídne z Prahy spojení do 147 destinací. Méně než před pandemií
Dceřiná firma Czech Airlines Handling, která na letišti zajišťuje odbavování, loni naopak skončila ve ztrátě 47 milionů korun, meziročně přesto o 79 milionů korun nižší. Šéf podniku Tomáš Svoboda připomněl, že firmě pomohlo k jejímu snížení například získání nových zákazníků, jako jsou společnosti Finnair, EgyptAir či Eurowings. Narostlo také odbavení cargo letů.
Další dceřiná společnost Czech Airlines Technics (CSAT), která má na starosti údržbu a opravy letadel i letadlové techniky, vykázala za rok 2021 zisk dva miliony korun. Předloni měla ztrátu 132 milionů korun. „První část roku byla poznamenaná výpadkem zakázek, a to silně ovlivnilo její nastavení. Následně jsme navázali na nově zavedenou službu parkování letadel a rozšířili spolupráci s leasingovými společnostmi jak v segmentu generálních oprav letadlových podvozků, tak i těžké údržby. Ve druhé části roku tak díky tomu opět plnohodnotně vytížila všechny kapacity,“ řekl šéf CSAT Pavel Haleš.
Evropská letiště trápí fronty a zpoždění letů. Nejsou zaměstnanci
V letošním roce provoz na pražském letišti zatím roste rychleji, než se původně předpokládalo. Letiště v prvním čtvrtletí odbavilo kolem 1,4 milionu cestujících, což je sice asi 40 procent provozu z předkrizového období, zároveň je to však výrazně více než loni. Letiště tak nyní i přes zastavení letů na Ukrajinu a do Ruska odhaduje, že za celý rok by mělo odbavit až 9,6 milionu pasažérů. Je to o milion více, než predikovalo na začátku roku. Před krizí letiště odbavilo 17,8 milionu cestujících za rok. Provoz by měl dál růst i během léta, kdy letiště nabídne přímé lety do přibližně 150 destinací.