Hlavní obsah

Provozovatel Albertů skoupí obchody firmy SPAR za 5,2 miliardy

Aktualizováno

Nizozemská maloobchodní společnost Ahold, která v České republice provozuje síť obchodů Albert, se dohodla s rakouskou firmou SPAR na koupi jejích prodejen v České republice. Za transakci zaplatí Ahold 5,2 miliardy korun a získá 50 prodejen SPAR, z toho je 35 hypermarketů a 14 supermarketů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nákup je v souladu se strategií nizozemské firmy, jejímž cílem je rozšířit geografický dosah na současných a přilehlých trzích a získat vedoucí postavení na těchto trzích. "Akvizice firmy SPAR v České republice je důležitým strategickým krokem a znamená vzrušující novou etapu společnosti Ahold v České republice," komentoval akvizici v prohlášení generální ředitel Aholdu Dick Boer.

Člen správní rady zodpovědný za zahraniční operace ve firmě SPAR Rudolf Staudinger k prodeji dodal, že strategie rakouské firmy je založena na tom, že se firmě podaří získat na trzích, na kterých působí, udržitelnou pozici. To se však v České republice ukázalo jako nerealizovatelné. Firma se proto rozhodla dále zaměřit na další trhy, jako jsou Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko.

Ahold působí v České republice od roku 1991. V současnosti má v České republice 284 supermarketů a hypermarketů Albert. Po dokončení akvizice by firma měla být s více než 330 obchody jedničkou v maloobchodním prodeji potravin v České republice.

Jedničkou byl dosud Kaufland

Žebříček největších obchodníků v Česku zatím vede Kaufland. V účetním období končícím v únoru 2013 provozoval 107 obchodů a otevřel čtyři nové. Společnost zvýšila počet zaměstnanců o 640 na 9801. Ve finančním roce 2012/2013 jí vzrostly tržby o šest procent na 48,2 miliardy korun.

Na druhém místě je společnost Tesco Stores, Aholdu patřilo třetí místo. Vyplývá to z posledního přehledu vývoje obchodu v Česku společnosti Incoma GfK a časopisu Zboží Na dalších místech jsou Makro, Penny Market, Globus, Lidl a Billa. Do TOP 10 patří i SPAR ČOS a Geco. Pořadí v žebříčku je ale jen orientační, protože finanční roky řetězců se liší.

ŘetězecTržby (v mld. Kč bez DPH)
Kaufland Česká republika45,4
Tesco Stores ČR44,0
Ahold Czech Republic40,5
Makro Cash & Carry ČR30,4
Penny Market29,9
Globus ČR24,2
Lidl Česká republika23,4
Billa20,5
Geco17,3
SPAR ČOS13,2

Podle výsledků studie Shopping monitor 2014 společnosti Incoma GfK nakupovali Češi v posledním půlroce nejraději v hypermarketech. Plných 44 procent českých domácností uvádí, že v nich utratilo největší část svých výdajů za potraviny a drogerii. Jejich podíl nicméně meziročně mírně poklesl.

Naopak zájem Čechů o nákupy v diskontních prodejnách výrazně roste. Jako své hlavní nákupní místo je uvádí 25 procent domácností. Obliba supermarketů zůstává stabilní – preferuje je 17 procent lidí.

Anketa

Jaký typ obchodu při svých nákupech preferujete?
Hypermarket
21 %
Supermarket
50,6 %
Obchodní dům
1,3 %
Diskont
5,2 %
Jiný
21,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2767 čtenářů.

Výběr článků

Načítám