Článek
Nákup je v souladu se strategií nizozemské firmy, jejímž cílem je rozšířit geografický dosah na současných a přilehlých trzích a získat vedoucí postavení na těchto trzích. "Akvizice firmy SPAR v České republice je důležitým strategickým krokem a znamená vzrušující novou etapu společnosti Ahold v České republice," komentoval akvizici v prohlášení generální ředitel Aholdu Dick Boer.
Člen správní rady zodpovědný za zahraniční operace ve firmě SPAR Rudolf Staudinger k prodeji dodal, že strategie rakouské firmy je založena na tom, že se firmě podaří získat na trzích, na kterých působí, udržitelnou pozici. To se však v České republice ukázalo jako nerealizovatelné. Firma se proto rozhodla dále zaměřit na další trhy, jako jsou Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko.
Ahold působí v České republice od roku 1991. V současnosti má v České republice 284 supermarketů a hypermarketů Albert. Po dokončení akvizice by firma měla být s více než 330 obchody jedničkou v maloobchodním prodeji potravin v České republice.
Jedničkou byl dosud Kaufland
Žebříček největších obchodníků v Česku zatím vede Kaufland. V účetním období končícím v únoru 2013 provozoval 107 obchodů a otevřel čtyři nové. Společnost zvýšila počet zaměstnanců o 640 na 9801. Ve finančním roce 2012/2013 jí vzrostly tržby o šest procent na 48,2 miliardy korun.
Na druhém místě je společnost Tesco Stores, Aholdu patřilo třetí místo. Vyplývá to z posledního přehledu vývoje obchodu v Česku společnosti Incoma GfK a časopisu Zboží Na dalších místech jsou Makro, Penny Market, Globus, Lidl a Billa. Do TOP 10 patří i SPAR ČOS a Geco. Pořadí v žebříčku je ale jen orientační, protože finanční roky řetězců se liší.
Řetězec | Tržby (v mld. Kč bez DPH) |
---|---|
Kaufland Česká republika | 45,4 |
Tesco Stores ČR | 44,0 |
Ahold Czech Republic | 40,5 |
Makro Cash & Carry ČR | 30,4 |
Penny Market | 29,9 |
Globus ČR | 24,2 |
Lidl Česká republika | 23,4 |
Billa | 20,5 |
Geco | 17,3 |
SPAR ČOS | 13,2 |
Podle výsledků studie Shopping monitor 2014 společnosti Incoma GfK nakupovali Češi v posledním půlroce nejraději v hypermarketech. Plných 44 procent českých domácností uvádí, že v nich utratilo největší část svých výdajů za potraviny a drogerii. Jejich podíl nicméně meziročně mírně poklesl.
Naopak zájem Čechů o nákupy v diskontních prodejnách výrazně roste. Jako své hlavní nákupní místo je uvádí 25 procent domácností. Obliba supermarketů zůstává stabilní – preferuje je 17 procent lidí.