Článek
Už více než rok se řeší, proč jsou tolik drahé potraviny. Ceny obilí a dalších zemědělských komodit klesly. V obchodech to vidět ale příliš není. Proč?
Zlevňují potraviny, kde funguje konkurence a které lze jednoduše dovézt ze zahraničí, takže se čeští dodavatelé musí přizpůsobit evropským cenám. Tam, kde je konkurence malá a máme jen jednoho až dva velké české dodavatele, ceny dokonce ještě rostou.
Jak se letos vyvíjí maloobchod z hlediska tržeb?
Zatím jsou prodeje stále nižší než v minulých letech. Loňská krize naučila lidi lépe plánovat nákupy a méně plýtvat. Před ní se vyhazovalo patnáct až dvacet procent potravin, takže většina lidí dokázala dost ušetřit jen tím, že omezila plýtvání.
Maloobchodní tržby v srpnu klesly o 2,8 procenta
Zástupci osmi velkých řetězců podle premiéra Petra Fialy ujistili, že se chystané snížení daně z přidané hodnoty u potravin z 15 na 12 procent v lednu propíše do poklesu jejich cen. Bude toto mírné zlevnění plošné?
Dopady snížení DPH do konečných cen jsme si vyzkoušeli za covidu. Když vláda nařídila povinné nošení respirátorů, tak také tehdy snížila DPH na respirátory na nulu – a všechny velké obchody to v plné výši promítly do cen. Podobně to bude v lednu se snížením DPH na potraviny.
Coca-Cola je ve střední Evropě stále slazena glukózo-fruktózovým sirupem, zatímco v západní Evropě je slazena cukrem a má nižší kalorickou hodnotu.
Jen musím připomenout, že vláda zároveň zvýší ceny nápojů včetně kojeneckých vod tím, že je přesouvá do nejvyšší, jednadvacetiprocentní sazby DPH. Celková úspora tak bude záviset na skladbě nákupního košíku – pokud tam budete mít jen potraviny, tak díky nižší DPH ušetříte. Pokud ale kupujete hodně nápojů, tak může být celkový nákup dražší.
Řetězce také prý slíbily, že budou dbát ještě více na kvalitu. Jak to bude vypadat?
Je to velké téma s některými dodavateli. U privátních značek máme pod kontrolou i složení potravin a kontrolujeme výrobní proces, ale u některých značkových výrobků se stává, že se nečekaně změní složení, případně je varianta pro Česko jiná než pro jiné země.
Když nedávno Evropská komise dělala další velký test dvojí kvality potravin, u privátních značek nenašla jediný případ dvojí kvality. Naproti tomu třeba Coca-Cola je ve střední Evropě stále slazena glukózo-fruktózovým sirupem, zatímco v západní Evropě je slazena cukrem a má nižší kalorickou hodnotu.
Proč jsou ale některý srovnatelné výrobky prodávané ve stejných řetězcích třeba v Německu či Rakousku nejen kvalitnější, ale i levnější?
Neumím hodnotit cenovou politiku, je na každém obchodníkovi, jak si nastaví rozdělení cen. Navíc v každé zemi jsou zákazníci citlivější na jiné základní potraviny, takže vždy v jiné zemi najdete něco levnějšího a něco dražšího. Navíc Česko má v celé střední Evropě výrazně nejvyšší DPH na potraviny. V Německu také nakupujete výrazně větší objemy a dostáváte tak nižší cenu než v Česku. A nadnárodní dodavatelé dělají všechno pro to, aby nebylo možné nakupovat společně pro více zemí.
Klesající reálné příjmy vedou lidi k tomu, že stále více nakupují ve slevách. Podle Seznam Zpráv už dvě třetiny peněz utracených za potraviny a drogerii jsou z akcí. Myslíte, že se to někde zastaví, a kde?
Dnes už jsme na hraně toho, co je vůbec možné. Půjdeme zřejmě stejnou cestou, jakou jdou i jiné země, a to je rostoucí podíl privátních značek. Tím, že privátní značka je obvykle o patnáct až dvacet procent levnější, nemusíte nabízet tak velké slevy, aby si zákazníci mohli dovolit danou potravinu koupit.