Článek
Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, u kterého se již vžilo označení protikuřácký zákon, začne platit 31. května. Úplně zakazuje kouření v restauracích, ale týká se i alkoholu. Obsahuje například kontroverzní ustanovení, podle kterého provozovatel restaurace nesmí prodat alkoholický nápoj osobě zjevně ovlivněné alkoholem nebo jinou návykovou látkou.
Zákon také uvádí, že prodej tabákových výrobků, elektronických cigaret a alkoholu prostřednictvím internetu je možný pouze v případě, když je vyloučen jejich prodej lidem mladším 18 let. Zakazuje také prodávat alkohol z automatů, takže bude muset skončit například unikátní pivomat v Uhřínovicích na Jihlavsku.
Kontrolovat začne ČOI
Prodávat alkohol a cigarety mladistvým z e-shopu stejně jako v restauraci je nelegální již nyní. Časopis dTest před pár lety zjistil, že pravidla porušovalo deset ze 12 testovaných e-shopů a nakoupit v nich mohli bez problémů i mladiství. Chyběla totiž přesnější pravidla pro internetové obchody a slabina byla zřejmě i na straně kontrol, které dosud spadaly pod obce a policii. Od konce měsíce začne prodej tohoto zboží z e-shopů nově kontrolovat Česká obchodní inspekce (ČOI).
„Dosud jsme to v kompetenci neměli, od 31. května to začneme dělat,” potvrdil Novinkám mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. „E-shopy prodávající tabák a elektronické cigarety se také nově musí zaregistrovat u ministerstva zdravotnictví. Pokud bude obchod prodávat bez registrace, hrozí mu pokuta až 800 tisíc korun,” upozornil mluvčí.
Zástupci e-shopů a ministerstva se nyní přou o přesnou metodu ověřování věku zákazníka. „Dle nás by měla kontrola probíhat při předání alkoholu či tabákového výrobku zákazníkovi. Společnosti prodávající na internetu toto řeší buďto kontrolou na výdejním místě, kontrolou při předání vlastní dopravy, anebo zapojením kurýra spediční společnosti,” řekl Novinkám ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
Podle ministerstva zdravotnictví ale musí být systém ověřování věku řešen počítačovým systémem, který elektronicky jednoznačně ověří věk spotřebitele. „Může se jednat například o ověření věku podle identifikačních údajů uvedených v občanském průkazu při předchozí osobní registraci u prodejce,” uvedla mluvčí ministerstva zdravotnictví Štěpánka Čechová.
Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek |
---|
§ 6 Tabákové výrobky, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření a elektronické cigarety lze prodávat prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, pokud je vyloučen jejich prodej osobám mladším 18 let; za tím účelem musí být prodejce těchto výrobků prostřednictvím prostředku komunikace na dálku vybaven počítačovým systémem, který elektronicky jednoznačně ověří věk spotřebitele (dále jen „systém ověřování věku“). Prodejce je povinen v okamžiku prodeje ověřit, že kupující spotřebitel není mladší 18 let. |
§ 15 Prodej alkoholických nápojů prostřednictvím prostředku komunikace na dálku Alkoholické nápoje lze prodávat prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, pokud je vyloučen jejich prodej osobám mladším 18 let. |
§ 11 Zakazuje se prodávat alkoholické nápoje prostřednictvím prodejního automatu. |
vybrané pasáže ze zákona č. 65/2017 |
„Naopak za nedostatečné zabezpečení splnění povinnosti u všech kategorií výrobků lze považovat například požadavek na vyplnění čestného prohlášení kupujícím před odesláním objednávky bez náležitého ověření věku kupujícího. Prodejce by měl zároveň zajistit, že zboží nebude převzato osobou mladší 18 let ani při jeho předávání, což je považováno za součást prodeje,” upřesnila na dotaz Novinek Čechová.
Šéf APEK Vetyška je nicméně přesvědčen o tom, že identifikace věku před předáním zboží je zbytečná a bude jedině omezovat spotřebitele a zvyšovat náklady prodejcům, což ublíží opět spotřebiteli.
„Absolutně postrádám logiku v tom, aby bylo nutné ověřovat věk předem. Budeme-li předpokládat, že si objednávku teoreticky udělá osoba mladší 18 let, tak k této osobě se stejně případný alkohol nedostane. Nevidím k této další nadměrné zátěži obchodníků jediný důvod. V supermarketu také nekontrolujeme, jestli po obchodě nejezdí dítko s láhví vína v košíku. Důležité je zajistit, aby s touto lahví supermarket neopustilo,” argumentuje.